Albánie
-
Možnosti cestování a dopravy
Bezpečnostní situace
Bezpečnostní situace v Albánii se v posledních letech zlepšila. Opatrnost se doporučuje při cestování horskými oblastmi na severu země – podél hranice s Kosovem a Černou Horou. Velká města a hlavní trasy spojující Albánii s Černou Horou, Kosovem, Makedonií a Řeckem jsou bezpečné. Je dobré vyhnout se nocování na parkovištích nebo ve stanech mimo kempy a dodržovat základní bezpečnostní zásady – nenechávat své věci ležet bez dozoru a nevystavovat na odiv drahé předměty (fotoaparáty apod.). To platí především o nejchudších oblastech na periferiích měst.
Specifika země v oblasti automobilové dopravy
Ve srovnání s jinými evropskými zeměmi je dopravní infrastruktura Albánie na nízké úrovni. Překonání relativně krátké vzdálenosti vyžaduje mnohem delší dobu než v ČR. Kvalitní silnice jsou na několika hlavních tazích, např. Tirana–Drač, Tirana–Skadar, Tirana–Kukës–Priština (Kosovo), Tirana–Elbasan–Ochrid (Makedonie), Drač–Lushnjë– Fier–Vlora, Fier–Tepelenë–Gjirokastra–Kakavijë (hranice s Řeckem). Lze na nich cestovat běžným osobním autem, vzhledem k místním řidičským zvyklostem a stavu vozovek se doporučuje zvýšená pozornost.
V noci je lepší necestovat. Při automobilové nehodě je třeba vyčkat příjezdu policie a vyhnout se konfliktu s řidiči.
Pro jízdu na menších silnicích, které mohou být po silnějších deštích nebo sněžení určitou dobu nesjízdné, jsou vhodné pouze terénní vozy. Dále se doporučuje dodržovat předepsanou rychlost. Albánská policie začala v letní sezóně 2017 zadržovat řidičské průkazy cizincům (i po zaplacení pokuty) a jejich vydání zpět řidiči může trvat i tři měsíce, což cizinci znemožní vycestování vlastním vozem ze země.
Albánské dálnice
Dálnice v Albánii se řadí k méně rozvinutým v porovnání s ostatními dálničními systémy v Evropě. Roku 2017 tu bylo v provozu 181 km dálnic s maximální povolenou rychlostí 110 km/h. Na hlavních městských cestách dosahuje povolená rychlost k 90 km/h, mimo města 80 km/h a v zastavěných oblastech 40 km/h.
Pro rozvoj albánské dopravy je zásadní dostavba dálnice A1 (Drač–Lezhë–Kukës), která zkrátí cestu mezi Albánií a Kosovem na 2 hodiny, také díky tunelu Thirrë-Kalimash. Tento tunel posílil cestovní ruch v Albánii a prohloubil kulturní i hospodářské výměny mezi ní a Kosovem. Je dlouhý 5490 m, jedná se tedy o nejdelší tunel v Albánii. Od roku 2011 se staví dálnice A2, tvořící obchvat měst Fier a Vlora. Dálnice A3 spojí Tiranu a Elbasan.
Doprava vlakem a autobusem
Železniční síť je značně omezená, existuje vlastně jen trať Tirana–Drač. Spoje jsou pomalé a hygienické podmínky ve vlacích nevyhovující. Do Albánie nelze cestovat ze zahraničí osobním vlakem.
Autobusy obvykle nemají jízdní řády. Ve větších městech bývá problematické zjistit, odkud odjíždějí, ale existují tam turistická informační centra.