Švédsko / Dánsko - Tunel a most Øresund
Tvar jednotlivých světadílů se formoval po miliony let. Kdysi dávno, v době ledové, byl Skandinávský poloostrov připojen k evropské pevnině, ale poté se vytvořila úžina mezi Dánskem a severskými zeměmi a lidé museli vzdálenost několika kilometrů překonávat s pomocí lodní nebo letecké dopravy. Člověk je však tvor vynalézavý a rozhodl se vrátit to, co bylo přírodou odtržené. Dnes spojuje dánské hlavní město Kodaň a švédské přístavní město Malmö most a tunel překonávající 16 kilometrů široký průliv Øresund.
Most a tunel přes Øresund inaugurovali společnými silami dánská královna Markéta II. a švédský král Karel XVI. Gustav v roce 2000. Přestřižením slavnostní pásky zahájili provoz na druhém největším pevném mostu na světě, v jehož spodním patře jezdí vlaky rychlostí až 130 km/h a v horním patře automobilová doprava. Denně cestu využívá přes 10 000 automobilů a 20 000 cestujících v 280 vlacích. Trasu složenou ze 3 částí je možné urazit za pouhých 35 minut. První část vede ze Švédska po 8 kilometrů dlouhém mostě až na uměle vytvořený ostrov Peberholm. Zde se patrový most rozchází a vlaky přejíždějí ostrov v paralelní úrovni se silničními vozidly. Třetí část, z Peberholmu na dánský ostrov Amager, se zavrtává pod povrch moře a asi 4 kilometry prochází tunelem 10 metrů pod vodou. Mostní konstrukce je zavěšená na dvou 204 metrů vysokých pilonech a vozovka vede až 57 metrů nad mořem. Celá stavba trvala 4 roky. První dohoda mezi oběma zeměmi byla podepsána v roce 1991, ale základní kámen položen až v roce 1995. Náklady na realizaci projektu dosáhly 30,1 bilionu dánských korun, ale nyní jsou veškeré opravy na trase financovány z poplatků za využití mostu, což je i dlouhodobý plán do budoucna.
Díky spojení přes Øresund byla prodloužena evropská silnice E20 až na břehy Skandinávie a Švédsko bylo propojeno s ostatní Evropou vlakovou dopravou. Avšak každá stavba se musí potýkat se specifickými problémy. Termín inaugurace spojení přes Øresund byl o 3 měsíce odsunut, jelikož se při hloubení tunelu objevilo 16 nevybuchnutých bomb z druhé světové války a bylo nutno je odborně zabezpečit. Od té doby byla trasa uzavřena jen několikrát při velmi silných bouřkách a za špatných povětrnostních podmínek. Uzavírka trvá většinou několik hodin. Toto spojení tedy zůstává nejrychlejší a nejsnadnější trasou mezi Evropou a Skandinávií.
Krásy Skandinávie obdivujte na své ceste s Invia.cz >>
Publikováno: 15.11.2013