Cestujte v zimě bezpečně - rady pro jízdu na sněhu a náledí
Pro mnohé z nás je zima něco krásného na pozorování – hezky doma v teple s šálkem čaje sledujeme padající sníh za oknem, zatímco z trouby se line vůně skořice a vanilky. Odhrnování té bílé krásy a cesta například pro nákup je to poslední, na co bychom v tento idylický moment mysleli. Většinou se však návratu do reality nevyhneme, můžeme tak udělat alespoň maximum pro to, aby tato cesta byla klidná a bezpečná. A i na toto se dá dobře připravit!
Pokud patříte mezi milovníky zimních zájezdů, toto pravidlo pro vás platí dvojnásob. Cestu na hory vám může kdykoli znepříjemnit sníh, který pokrývá celou horskou cestu, nebo námraza na některém z rizikových úseků vaší trasy.
Začněte vždy u vozu
Ještě před samotnou jízdou se vždy ujistěte, že váš vůz je na tyto nesnadné zimní podmínky dobře připraven. Skvělé řidičské dovednosti i letité zkušenosti jsou vám totiž k ničemu, pokud vám například zamrznou zámky a do vozu se ani nedostanete. I takovéto praktické věci jako je rozmrazovač na skla a stěrače či na zámky jsou dneska běžnou věcí a vyplatí se mít je v chladných měsících u sebe. Stěrače tak můžete připravit k jízdě bez zbytečného násilí, kterým byste je mohli poškodit. U rozmrazovače zámků pak myslete na to, aby byl opravdu v kapse – zamčený v autě vám bohužel moc nepomůže.
Samozřejmostí pak musí být pneumatiky se vzorkem o hloubce minimálně 4 milimetry, při cestě na hory se vyplatí i sněhové řetězy o jejichž přesném použití si můžete přečíst více i v dalším článku z našeho webu. Nemrznoucí kapalina v ostřikovači a chladící kapalina do alespoň -25 stupňů je další samozřejmostí. Do základní zimní výbavy pro váš vůz dále patří škrabka na led a lopatka se smetáčkem na sníh. V bezpečí nechceme být jen my, ale také okolní auta a chodci, které se zasněženými okny jen těžko uvidíme. Pokud pak máte problém se zamlženými okny, doporučuje se pustit klimatizaci nebo krátce jet se spuštěnými okénky. V autě řidiče, který nechce nechat nic náhodě, pak najdeme ještě gumové podlážky, které se mohou hodit při nouzovém rozjezdu.
Hurá na cesty!
Základní pravidlo je velmi jednoduché – NESPĚCHEJTE. Pokud již ráno vidíte, že cesta bude díky sněhu či ledu obtížná, myslete i za ostatní, kteří tolik předvídavosti nemuseli mít. Zdržet vás mohou především kolony díky většímu počtu havárií, i mimo kolony však nikam nespěchejte, aby se i vám dopravní nehoda vyhnula. Na sněhu se doporučuje snížit rychlost o 50% oproti jízdě na suché vozovce, u ledu je to až 70%. Pokud užíváte pravidelně léky, určitě se vyplatí je pro jistotu přibalit – pro auto tak malá krabička není žádná zátěž a vám to může hodně pomoci.
Cestování s dětmi je pak kapitola sama pro sebe, rozhodně nepodceňte přípravu a do auta vezměte něco, co i ty nejmenší pasažéry spolehlivě zabaví – ušetří vám to spoustu nervů. Zároveň si hlídejte plnou nádrž, aby vás nepřekvapila ani nečekaná objížďka. Nejen pak kvůli dětem, ale i kvůli vám samotným doporučujeme vozit v autě nápoje a ukrýt tam i nějakou dobrotu. Nikdy nevíte, jak dlouho budete v koloně či v kalamitě stát a zrovna taková čokoláda objevená i mimo zimní sezonu vždycky potěší.
Pokud to pak situace dovolí, určitě si po cestě pusťte rádio, budete tak o dopravní situaci ve vašem okolí informováni s předstihem. Trasu si můžete vzhledem k situaci alespoň lépe naplánovat, silnice vyšší třídy jsou například uklizeny dříve než ty přes malé vesnice. A úplně nejlepší řešení při nadcházející sněhové kalamitě je otočit se a jet domů. Koneckonců neexistuje lepší výmluva pro vašeho šéfa než metrové závěje.
Námraza – neviditelná hrozba
Držíme si na sněhu či ledu dvojnásobný odstup od auta před námi kvůli delší brzdné dráze, jedeme pomalu, hlídáme si rizikové oblasti jako jsou lesy, mosty, vrcholy kopců nebo úseky okolo vody (kde často vzniká námraza i při teplotách mírně nad nulou) ale i přes to dojde ke smyku? Fyzikální zákony bohužel jen tak neobejdeme ani se sebelepším technickým vybavením vozidla.
Jedná se sice o velmi rychlý sled událostí, i tak je však potřeba zachovat chladnou hlavu a myslet na to, že brzdění nám nepomůže. Pokud se jedná o smyk předních kol, hodně pomůže sešlápnout spojku a stočit volant tím směrem, kterým chci jet. V případě zadních kol pak stočím kola tam, kam se pohybuje zadní část vozu. Přestože tento návod vypadá velmi lehce, v situaci kdy sedíte v téměř nezvladatelném voze to je nadlidský úkol. Proto se doporučuje vyzkoušet si smyk jen tak nanečisto – ať už na prázdném parkovišti či na specializovaném kurzu školy smyku. Jakmile si vyzkoušíte jak se auto v podobné situaci chová, budete lépe připraveni na zvládnutí smyku při běžné jízdě.
Zásada nebrzdění platí i obecně, jemné přibrzďování je povoleno pokud jste na rizikovém úseku sami, ale v koloně rozhodně brzděte motorem. Snížení rychlosti pak samozřejmě platí před každou prudkou zatáčkou, pokud toto nestihnete, pomalu se připravte na možnost smyku.
Větší dojem na nás většinou udělají sněhové kalamity, jelikož hodiny strávené v zasněženém voze jen tak nedostaneme z paměti, ale ledovka bývá problémem častějším a mnohdy i závažnějším. Dalším rizikem spojeným s vodou může být také aquaplaning, čímž se nám nebezpečí na silnici opět rozrůstá. Při všech těchto situacích však nezapomeňte zachovat klid a vyvarujte se prudkým manévrům. Plynulá jízda bude i na vás působit více klidně a postavíte-li se této výzvě, do budoucna jistě uvidíte zvládnutou námrazu jako skvělou řidičskou zkušenost.
Štítek:
Líbí se vám tento článek?
Můžete ho snadno sdílet na sociálních sítích se svými přáteli.
Přáli byste si navštívit tuto lokalitu? Stačí si vybrat.
Baví vás psát o zajímavých místech světa?
Hledáme nové nadšené kolegy do týmu, kteří by psali pro tento blog.