Co znamenají hotelové hvězdy?
Počet hvězd vám pomůže při rozhodování, jaký hotel zvolit a zda bude vyhovovat vašim potřebám. Poskytují informace o kvalitě služeb hotelu a vy tak dopředu víte, co můžete očekávat. Standardně platí, že čím víc hvězd hotel má, tím kvalitnější bude.
Jednotný standard neexistuje
Určitě jste se už setkali se situací, že například hotel se třemi hvězdičkami ve Francii nemá stejnou úroveň jako tříhvězdičkový hotel ve Španělsku. Celosvětově totiž neexistují jednotná kritéria pro udělení hvězd, a tak se může v různých státech kvalita ubytování značně lišit. Navíc, v některých zemích je hodnocení v podobě hvězdiček povinné, v jiných je pouze dobrovolné skrze profesní asociaci.
Evropské státy s povinným hodnocením:
- Nizozemsko
- Dánsko
- Polsko
- Řecko
- Portugalsko
- Itálie
- Španělsko
- Malta
- Maďarsko
- Belgie
Evropské státy s dobrovolným hodnocením:
- Francie
- Velká Británie
- Německo
V každé zemi závisí kvalita hodnocení na různých faktorech. Například ve Francii se klade důraz hlavně na vybavení pokojů. Luxusní hotely se tu neoficiálně nazývají „Palace“. V Itálii je zásadní čistota a ve Velké Británii pak kvalita služeb. Kritéria se liší zejména kvůli zohlednění místní kultury. Někde se neřeší např. velikost postele (třeba v zemích jižní Evropy). Pro Američany je pak důležitý výrobník ledu na chodbě. Ve Francii se v lepším hotelu očekává přítomnost restaurace. V Japonsku je naprosto běžné, že i v pětihvězdičkovém hotelu je malá ložnice i koupelna. Rozdíly tedy mohou být velmi znatelné.
Podmínky pro udělení se v rámci Španělska liší dle konkrétní autonomní oblasti, neočekávejte tak stejný standard třeba v Barceloně spadající pod Katalánsko jako v Andalusii. Ve Francii se také setkáte s rozdílným hodnocením napříč celou zemí. Uděluje ho zde mnoho akreditovaných inspekčních společností, může se tak trochu lišit podle toho, která jej udělila i přestože podmínky jsou stejné.
Hotelstars Union
Tato organizace byla založena v roce 2009 hotelovými asociacemi z několika zemí, s cílem sjednotit kritéria pro udělování hvězdiček. Zvyšuje tak bezpečnost a transparentnost pro klienty, kteří tak mají reálnou představu, co očekávat. V rámci Hotelstars Union existuje celkem 21 principů, které je třeba dodržovat. Ať už je to rozdělení hotelů do hvězdiček od jedné do pěti, čistota, dobrý stav nebo i dodržování právních předpisů.
Prvními členy Hotelstars Union byly Německo, Nizozemsko, Rakousko, Švédsko, Švýcarsko, Česká republika a Maďarsko. Postupně se přidalo Estonsko, Lotyšsko a Litva v roce 2011, Malta pak o rok později. V roce 2013 se připojily asociace z Belgie, Dánska a Řecka. Lichtenštejnsko se připojilo v roce 2015, společně se Slovinskem. O dva roky později následovalo připojení dalších 17 zemí. U Lichtenštejnska a Řecka však pozor, nejedná se o plnoprávné členy. Jak jsme už zmínili, v závislosti na konkrétní zemi je klasifikace buďto povinná nebo dobrovolná – stále však platí, že v těchto zemích víte, jak kvalitní hotel skutečně je dle uděleného hodnocení.
Mimochodem, hvězdičkový systém byl zaveden v roce 1996 německou asociací DEHOGA.
Kritéria pro udělení hvězdiček
Existuje celá řada kritérií, níže uvádíme ta nejdůležitější. Vždy platí, že třída o hvězdičku vyšší musí splnit všechna kritéria předchozích kategorií plus něco navíc.
Hotel s 1 hvězdičkou
- Pokoje disponují toaletou a sprchou nebo vanou
- TV s dálkovým ovládáním na pokoji
- Denní úklid pokoje
- Stůl a židle
- Mýdlo nebo krém na mytí
- Ručníky v koupelně
- Recepce
- Host má přístup k telefonu
- Prodloužená snídaně
- Nabídka nápojů v hotelu
- Úschova zavazadel
Hotel se 2 hvězdičkami
- Přihrádky na prádlo
- Pěna do koupele nebo sprchový gel
- Výběr z toaletních potřeb
- Lampička na čtení u postele
- Snídaně formou bufetu
- Platba kartou
- Internet na pokoji či hotelu
Hotel se 3 hvězdičkami
- Nápoje k dispozici na pokoji
- Telefon na pokoji – na vyžádání
- Sada na šití a čištění obuvi – na vyžádání
- Přikrývka a polštář navíc – na vyžádání
- Fén na vlasy
- Šatní zrcadlo a stojan na zavazadla
- Posezení na recepci a zavazadlový servis
- Recepce k dispozici 24 hodin denně, personál mluví německy a anglicky
Hotel se 4 hvězdičkami
- Minibar
- Pokojová služba k dispozici 16 hodin denně
- Křeslo nebo pohovka s postranním stolkem
- Župan a pantofle je-li třeba
- Kosmetické přípravky a vyhřívané lázně
- Snídaně formou bufetu, případně snídaňové menu s pokojovou službou
- Hotelový bar
- Recepce 24/7 s personálem přítomným 16 hodin denně
Hotel s 5 hvězdičkami
- Internet na pokoji – na vyžádání
- Recepce 24/7, personál mluví několika jazyky
- Pokojová služba dostupná 24/7
- Čištění bot a žehlení
- Personalizované uvítaní
- Recepční sál s nápojovým servisem
Každé kritérium, celkem tedy 270 z nich, obdrží určitý počet bodů. Některá z nich představují minimální požadavky na zařazení do konkrétní kategorie. Získá-li hotel mnohem vyšší hodnocení, než je požadováno pro danou hvězdičku a předčí tak očekávání, může se honosit dodatkem „Superior“.
Existují také hotely „garni“, které mimo ubytování nabízejí snídaně a nápoje, případně malá jídla. Jejich způsob hodnocení je však nižší, aby bylo možno splnit kritéria pro vybranou kategorii. Zde je možné dosáhnou maximálně 4 hvězdiček.
Postup hodnocení
Německá DEHOGA, spolupracující s průmyslovými a obchodními komorami, poskytne hotelu dotazník. Následuje velmi přísná kontrola, aby bylo zaručeno, že bylo vše vyplněno pravdivě. Po obdržení klasifikace je potřeba každé tři roky celý postup zopakovat. V zemích, kde není hvězdičkové hodnocení povinné, se můžete setkat s hotely, které nemají žádnou hvězdičku, a přesto jsou kvalitní. Některým z nich se zkrátka získání hvězdy nevyplatí, jelikož jsou schopné držet plnou kapacitu (ať už z důvodu dobré pověsti nebo kvůli dobré poloze).
Recenze hotelů
Většina turistů se často nespokojí s pouhým počtem hvězdiček u vybraného hotelu a zjišťují si další informace. Zejména recenze hostů mohou být dobrým pomocníkem při rozhodování. Je ale třeba brát v potaz, že ne každý má stejné nároky a tyto informace jsou vždy subjektivní. Navíc je třeba mít vždy na paměti, že relevantní je pouze hodnocení z nedávné doby, hotel totiž mohl nedostatky z předchozích let značně vylepšit či úplně eliminovat.
Hotelové hvězdičky v ostatních zemích
Jak jistě víte, s hodnocením dle hvězdiček se nesetkáte pouze v Evropě a není tak ani omezeno pouze na členy Hotelstars Union. V ostatních částech světa tedy udělování hvězd podléhá jiným standardům.
Čtěte také:
Často kladené otázky
Co hvězdičky znamenají?
Představuje úroveň ubytování podle daných kritérií. Zjednodušeně řečeno, čím více hvězdiček, tím vyšší kvalita služeb a ubytování.
Kolik hvězdiček existuje?
V rámci celého světa neexistuje stejná norma pro hodnocení. Obecně se hotely klasifikují od jedné do pěti hvězd. Kritéria jednotlivých kategorií se pak mohou lišit podle destinace.
Kdo hvězdičky uděluje?
Za správné udělení jsou odpovědné například hotelové asociace.
Jaká jsou kritéria pro udělení hvězdiček?
Mezi nejvýznamnější patří třeba vybavení pokojů, úroveň gastronomie nebo nabídky volnočasových aktivit.
Jak dlouho je hodnocení platné?
Platnost hvězdiček, které uděluje Hotelstars Union trvá tři roky. Pro obnovení je pak nezbytné znovu projít inspekcí a splnit všechny požadavky.
Jaký je nejvyšší počet hvězdiček?
Obecně pět. Můžete se však setkat s tím, že je u hotelu uváděno hvězdiček více, například u hotelu Burj al-Arab v Dubaji. Nicméně i ve Spojených arabských emirátech je maximální počet pět hvězd, spíše se tak jedná o zdůraznění luxusu.
Cestujte bez obav: Nabízíme komplexní cestovní pojištění
Zdroj: ab-in-den-urlaub.de
Líbí se vám tento článek?
Můžete ho snadno sdílet na sociálních sítích se svými přáteli.
Přáli byste si navštívit tuto lokalitu? Stačí si vybrat.
Baví vás psát o zajímavých místech světa?
Hledáme nové nadšené kolegy do týmu, kteří by psali pro tento blog.