Nejpříkřejší zubačkou světa se můžete projet ve Švýcarsku
Kvalitní hodinky, výborná čokoláda, ledovcová jezera, vysoké hory, krávy s typickými zvonci na krku, kvalitní sýr a důmyslní bankéři. Tento obrázek se nám většinou vynoří z paměti, když si vzpomeneme na krásnou alpskou zemi Švýcarsko. Kdo ji však navštívil, jistě tuší, že je taková představa nekompletní a neustále je co objevovat. Za rozšířením obzorů se můžete vydat například do obce Alpnachstad.
Z tohoto městečka na břehu Lucernského jezera vede železnice vysoko do hor. To by ve Švýcarsku nebylo žádnou raritou, kdyby trať Pilatusbahn nebyla nejstrmější zubačkou světa se sklonem až 48%. Její horní stanice leží těsně pod vrcholem hory Pilatus ve výšce 2 132 metrů nad mořem a železniční cesta k ní je dlouhá 4,6 kilometru.
První turisté nastoupili do vlakové soupravy směřující k vrcholu v roce 1889 a už na konci 19. století Pilatusbahn přepravovala 30 000 osob ročně. Po elektrifikaci železnice toto číslo vystoupalo na 50 000 osob. Trať překonává převýšení 1635 metrů a je v provozu od května do listopadu. Do 10 vagónů se dnes vejde 400 osob. Zpáteční jízdné vyjde i na více než 100 CHF, přičemž se cena odvíjí od sezóny, délky trasy a luxusu uvnitř vagónů. Aktuální ceník naleznete zde.
Ačkoliv se cestujícím může zdát takový výlet poměrně drahý, nemohou si následně trasu vynachválit. S každým metrem stoupání se otevírá krásnější výhled na Lucernské jezero a jeho okolí. Daleko nad hlavami cestujících čeká dominantní vrchol hory Pilatus i na něm vybudované hotelové a vyhlídkové komplexy. Navíc má každý možnost obdivovat důmyslně zkonstruovanou trať zubačky o rozchodu 800 milimetrů a průměrném stoupání 38%, které by souprava nedokázala překonat bez tzv. Locherova ozubnicového systému. Jako třešinka na dortu působí zážitek z panoramatu na vyhlídce Pilatu.
Štítek:
Líbí se vám tento článek?
Můžete ho snadno sdílet na sociálních sítích se svými přáteli.
Přáli byste si navštívit tuto lokalitu? Stačí si vybrat.
Baví vás psát o zajímavých místech světa?
Hledáme nové nadšené kolegy do týmu, kteří by psali pro tento blog.