Vzhůru na virtuální pláž!

Vzhůru na virtuální pláž!


Jednou z nejrychleji rostoucích oblastí internetového byznysu je prodej zájezdů. Na jedné adrese najde uživatel nabídku desítek cestovních kanceláří. Zatímco aktuálně si on-line cestou pořizuje dovolenou 5-10 % lidí, relativně brzy by se tak podle optimistických odhadů měli chovat čtyři z deseti Čechů.

Tři králové lákavého trhu


Největším hráčem trhu čistě internetových prodejců je společnost Invia.cz (původně MojeDovolena.cz), která loni vykázala obrat 321 milionů korun. "Letos očekáváme minimálně dvojnásobné číslo," věří pokračujícímu strmému růstu marketingový manažer firmy Michal Tůma. Celý on-line trh zájezdů měl podle něj loni velikost 750 milionů korun a letos by mohl atakovat hranici 1,4 miliardy. "Trend stoprocentního růstu by měl vydržet ještě rok až dva. Potom půjde o asi 30% růst," vidí nejbližší budoucnost Michal Tůma. "Potenciál internetových prodejů je někde u hranice 40 % celého trhu. Dosažení této mety je reálné do 3-4 let," doplňuje ho marketingový ředitel konkurenční firmy NetTravel Petr Staněk. Partu dominantních hráčů doplňuje třebíčský projekt Zájezdy.cz, jehož loňský obrat přesáhnul sto milionů korun.

Akcelerátorem "internetové" turistiky jsou hlavně kurs koruny a tempo růstu české ekonomiky. "Destinace jako Egypt, Tunisko a Brazílie se tak stávají cenově velice dostupné a oblíbené. Kvůli katastrofě v Asii se domácí exotický outgoing přesouvá více do Kuby, Jižní Ameriky a dalších destinací na této polokouli. Pozorujeme také zvýšený zájem o zájezdy last minute," shrnuje poptávku Per Staněk. "Přehledná ucelená nabídka zájezdů a možnost výběru last minute způsobuje stálé zkracování doby mezi nákupem zájezdu a odjezdem na něj," potvrzuje vedoucí marketingu Zájezdy.cz Jiří Blažej, podle něhož poroste trh v sezóně léto 2005/zima 2006 v rozmezí 80 až 100 %.

Internet forever


On-line cestovky přitom unisono tvrdí: umíme lépe a efektivněji oslovit internetové publikum. I při nízkých maržích je proto při velké mase příchozích zajištěn dobrý dobyt. "Za velmi dobrý konverzní poměr považujeme jednu objednávku na 100 příchozích," dává klíčovou informaci Michal Tůma. Na internet přitom zavedou publikum kampaně velkých portálů, internetové cestovky si tu pak jen "pochytají" své duše. Uživatele většinou vábí pečlivě připravený mix klíčových slov na vyhledávačích, bannerové reklamy, PR článků atd. Internet má u provozovatelů agentur takovou důvěru, že až na nepatrné výjimky do jiných médií reklamní peníze nedávají. "Televize a rozhlas nám prostě zatím neposkytují tak kvalitní datový servis," má po ruce argument Petr Staněk. NetTravel zato velice intenzivně inzeruje na portálech jako např. Seznam.cz, Centrum.cz, Atlas.cz, Google.com, Etarget.cz atd.

Převážně inzerci na velkých internetových serverech, od portálů až po významné oborové servery, nasazují Zájezdy.cz. "Dobré výsledky vykazuje i Google. Také navazujeme spolupráce na bázi provizního prodeje s jinými servery, např. dovolena.centrum.cz, zajezdy.fin.cz, dovolena.quick.cz," vypočítává barvy internetové palety Jiří Blažej.

Nový projekt vaseZajezdy.cz, který v rámci skupiny serverů firmy Marten-Louis.cz odstartuje v druhé polovině letošního roku, zkusí vedle barterů s cestovatelskými magazíny a některými weby alespoň plošnou a řádkovou inzerci v MF Dnes. "Produkt bude mít i podporu našich ostatních webů, např. CeskeReality.cz, CeskySeznam.cz, CeskeStavby.cz s více než půl milionem unikátních návštěvníků denně. Věříme tedy, že prvotní návštěvnost si dovedeme připoutat sami," představuje mírně odlišné řešení vábení cestuchtivé veřejnosti Tomáš Stejskal ze serveru e-Dovolena.cz.

Marketing & Média

Publikováno: 27.06.2005