Změny podmínek affiliate programu Invia.cz

Fandor a Milan Kryl o tom napsali už včera. Jeden z největších českých indie affiliate programů, Invia.cz, včera zveřejnil změny v pravidlech. Nejvíc se mluví o změnách v provizích a odměnách, ale značné změny prodělalo víc oblastí.

Shrnuto: Invia mění způsob práce se soukromými údaji affiliates, víc si hodlá chránit svou značku, stanovuje podmínky pro stránky účastnící se programu, zakazuje přímou PPC propagaci, zkracuje dobu platnosti cookies ze 30 na 14 dní, mění způsob počítání provize na ještě komplikovanější systém, přiznává konverzi až po zaplacení, nikoliv hned po objednávce a stanovuje maximální hranici výplaty na 50 000 korun.

Důležité změny tedy jsou:


  • Invia může použít veškeré vaše údaje pro svou propagaci a může je předat třetí straně.
  • Nestavte agentuře blackhat SEO konkurenci.
  • Nenapodobujte vzhled a funkčnost Invie.
  • Invia nechce přímé PPC kampaně. Všechno musí jít přes vaše weby.
  • Invia nechce MFI (Made for Invia), musíte mít weby s obsahem.
  • Provizní model se mění z CPC/CPA - [2-3 Kč/300 Kč] na [1-1,50 Kč / 1% - celkově max. 3% z ceny]
  • Délka platnosti affiliate cookies se mění ze 30 na 14 dní.
  • Za konverzi se nepovažuje objednávka, ale prodej (zaplacení).
  • Maximální fakturovaná částka za měsíc je 50 000 Kč.

Co to znamená?


Jak si změny vyložit? Invia si víc hlídá značku, brání se BH a PPC konkurenci. Změna způsobu počítání provize v praxi znamená, že affiliates vydělají až o polovinu méně než dřív, tedy značné úspory pro Invii. I přesto je jejich program stále přitažlivý.

Délka platnosti affiliate cookies by podle mě neměla mnoho ovlivnit. Většina affiliate nákupů probíhá v tomtéž sezení nebo tentýž den. Po čtrnácti dnech už bývají affiliate nákupy minimální (alespoň podle statistik, které dává k dispozici SaS). Změna počítání konverze z objednávky na zaplacení je správným krokem, takto počítá konverze naprostá většina affiliate programů.

Chci však upozornit na stanovení stropu fakturované měsíční částky. Za prvé svědčí o tom, že Invia má problém s cash flow a vyplácením affiliates. Cenná informace jak pro potenciální partnery, tak pro konkurenci. Když ví, že bude vyplácet tomu konkrétnímu partnerovi provizi, proč s platbou nepočítá? Poznámka: Viz Doplnění níže.

Za druhé bude mít fakturační strop obrovský (a mám za to, že Invií zatím netušený) dopad na strukturu jejich affiliates. Zatímco všechny, ať indie nebo síťové programy, si cení svých super affiliates (kteří jsou schopní soustředit naráz velké množství cílených návštěvníků) a jsou ochotné jim vyjít v leccčems vstříc, např. lepšími provizemi, extra službami atp., Invia si větších affiliates necení, odmítá jim například nabídnout zajímavější provize a teď se od nich dokonce dobrovolně odřízla.

Tento dopad se neprojeví okamžitě, ale až v řádu měsíců až let. Největší affiliates kvůli stropu napřou svou pozornost jinam a v programu Invie zůstanou malí a střední partneři. Kam ale ti velcí odejdou? Affiliate programů v oblasti cestování je i v ČR/SR poměrně dost. Zvedne nějaký z nich hozenou rukavici?

Doplnění: Radek Gabčan, affiliate manažer Invie, mě po vydání článku zkontaktoval a doplnil několik důležitých informací.

  • Měsíční fakturační strop byl zaveden kvůli tomu, aby si affiliate partneři nechávali provize vyplácet průběžně a neakumulovali je na konec roku. Osobně mi nedochází, proč by to někdo dělal (místo aby peníze vybral hned a investoval je dál), ale očividně se tak dělo. Podle Radka je Invia ochotná přistoupit na požadavky konkrétních affiliate partnerů a sjednat s nimi jiný strop.
  • Předání informací třetí straně je klauzule zavedená kvůli tomu, že Invia outsourcuje programátorské práce a programátoři mají přístup k affiliate databázím.
  • Změna počítání konverzí - už dříve se konverze započítávala až po zaplacení (není to tedy novinka, jak píšu). Nově se však peníze na účet partnera připočítají až ve chvíli, kdy zákazník nastoupí na první den dovolené a už ji s největší pravděpodobností nestornuje. S tímto problémem se různé programy vypořádávají různě. Většinou si vyhrazují fixní dobu (nejčastěji měsíc) na reversals, tedy zrušení konverze. Pro affiliates Invie to znamená, že u některých zájezdů budou čekat týdny až měsíce na skutečný sale, u některých to bude otázka dnů.
  • V souvislosti s předchozím bodem chystá Invia nové podrobnější statistiky, ve kterých partneři uvidí i čas objednávky a čas, kdy má zákazník nastoupit na zájezd.

Webtrh blog

Publikováno: 01.03.2007