Lidé stále častěji nakupují zájezdy přes web
Každým rokem přibývá lidí, kteří si dovolenou kupují přes internet. Podle údajů analytické společnosti Mag Consulting lidé loni koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 milionu prodaných zájezdů.
Každým rokem přibývá lidí, kteří si dovolenou kupují přes internet. Podle údajů analytické společnosti Mag Consulting lidé loni koupili přes internet 15 procent z celkového počtu 1,8 milionu prodaných zájezdů; tržby za internetové prodeje byly zhruba dvě miliardy korun. Podle odborníků se podíl internetových prodejů letos zvýší na 23 procent a tržby přesáhnou tři miliardy korun.
Největší díl tržeb si ukrojily internetové cestovní agentury, které nabízejí služby až několika stovek cestovních kanceláří na jednom místě. Ve virtuálních agenturách lidé loni utratili asi 1,7 miliardy korun, z toho přes 82 procent připadá na tři největší hráče na trhu, firmy Invia.cz, Zájezdy.cz a NetTravel.cz.
Kromě internetových agentur nabízejí prodej zájezdů přes své webové stránky i samotné cestovní kanceláře. Ačkoli přes internet prodávají každým rokem více zájezdů, jejich tržby zdaleka nedosahují výsledků velkých agentur, které se na internetový prodej specializují.
"Přes naše webové stránky prodáme pět procent zájezdů, tenhle rok očekáváme nárůst o jedno až dvě procenta," řekl marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Kolik zájezdů prodá Čedok prostřednictvím virtuálních agentur, Brejcha nedovedl odhadnout. "Je to provizní prodej jako každý jiný, nerozlišujeme internetové a kamenné agentury," vysvětlil.
Stanislav Zíma z Exim Tours prorokuje prodeji zájezdů na vlastních webových stránkách kanceláří světlou budoucnost. "Výhodou je přímá online rezervace, když si klient kupuje pokoj a klikne si na něj na webu, tak ho skutečně má, kdežto agenturní weby pracují systémem call centra, kde operátorka dostane poptávku a jde tu kapacitu shánět," vysvětluje Zíma hlavní výhodu vlastního rezervačního systému.
Přes každoroční nárůst internetových prodejů celé odvětví již zdaleka neprochází tak bouřlivým vývojem jako počátkem století. "Dynamika růstu se výrazně zpomalila už minulý rok, dříve jsme rostli v řádech sta procent, teď rosteme asi tak o 50 procent," uvedl Michal Tůma, marketingový ředitel největšího internetového prodejce zájezdů Invia.cz. Podle Tůmy se každoroční přírůstek internetových klientů sníží až na 30 procent, čímž se dostane na úroveň růstu počtu internetových připojení v české populaci.
V nákupu zájezdů přes síť Češi s 15 procenty stále zhruba o polovinu zaostávají za západoevropskými cestovateli. Nejprogresivnější jsou však občané Spojených států, kde se na internetu prodá 40 procent všech zájezdů. Hlavní výhodou objednávky po internetu je možnost srovnání více nabídek na jednom místě a úspora času. "Přes internet nakupují především lidé se středním a vyšším vzděláním, kteří těm technologiím důvěřují," myslí si Zíma. Přednost osobnímu kontaktu v kamenných pobočkách cestovních kanceláří naopak dávají především starší lidé.
"Také v případě drahých zájezdů čeští občané stále preferují spíše přímou návštěvu cestovní kanceláře," řekl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Důvodem je přetrvávající nedůvěra k virtuálním platbám.
Internetový prodej zájezdů má v České republice osmiletou tradici. První internetová agentura, která dodnes působí pod názvem Last.cz, vznikla v roce 1999 a za ní rychle následovaly další. Se zpožděním se poté přidaly i samotné cestovní kanceláře, které dlouho vnímaly své webové stránky jako pouhou reklamní nástěnku. "Nejdříve byly velké agentury a CK se webům moc nevěnovaly, ale nyní ukrajují z toho koláče stále více," uvedl Zíma.
Marketing & Média
Publikováno: 15.03.2007