Máme řešení jak na 5 nejčastějších problémů, které zkazí dovolenou
Červenec a srpen jsou podle nepsaného pravidla měsíci, jež nám mají sloužit k užívání slunečních paprsků, k letním radovánkám a cestování. Většina z nás má tak právě na některé z červencových nebo srpnových dní naplánovanou svou dovolenou a aktuálně již řeší spíše, co přibalit do kufru, případně jakou výbavu dokoupit. V následujících řádcích jsme vybrali čtyři nejčastější obtíže, které dovolené komplikují, a zároveň přinášíme tipy, jakým způsobem je řešit, případně jim ideálně rovnou předejít.
Problém č. 1: Neplatné doklady těsně před odjezdem
Svou dovolenou si mnohdy objednáváme už výběrem z nabídek takzvaných first minute zájezdů, které s včasným objednáním nabízejí výhodnou slevu. Před dovolenou tak máme dostatek času na nákup důležitých věcí, které by v našem kufru neměly chybět, ale často zapomínáme na kontrolu dokladů. Přibalíme je sice do svých zavazadel, ale už se nedíváme na jejich platnost. Taková nepozornost nám pak může cestování značně zkomplikovat, protože pro nás znamená vyloučení ze zájezdu.
Řešení: Vytvořte si na období příprav na dovolenou seznam věcí a činností, na něž nesmíte zapomenout. Patří mezi ně právě i kontrola data platnosti dokladů. V evropských zemích musí být doklad platný minimálně do data návratu z dovolené. V řadě států mimo EU je však nutné prokázat platnost alespoň na dalších 12 měsíců. Pokud přece jenom zjistíte, že některý z identifikačních dokladů je již takzvaně prošlý, máte ještě několik možností. V rámci cestování po Evropské unii lze vyměnit občanku za cestovní pas a naopak. Nepotřebujete oba doklady současně. Alternativou je také takzvaný „rychlopas“, který je vydáván úřady s rozšířenou působností ve zkrácené lhůtě do dvou až tří dnů. Poplatek za zhotovení je ale pro dospělého 1500 Kč. Takový pas má však platnost pouze 6 měsíců, nelze s ním tedy odcestovat na příklad do Egypta a jiných států.
Problém č. 2: Krach cestovní kanceláře a dlouhá lhůta navrácení peněz
Jedním z častých problémů, jež hatí dovolené, je krach cestovní kanceláře, s níž jsme měli v plánu cestovat. Důsledkem takového bankrotu se totiž nejenže ruší celá naše dovolená, ale začíná také období dlouhého čekání na naše peníze, které jsme do zájezdu investovali. Může se tak velmi snadno stát, že peníze získáme až po prázdninách, a pokud tak nemáme k dispozici jiné finance, s dovolenou se můžeme rozloučit.
Řešení: Vybírejte si zájezdy u takových cestovních kanceláří, které jsou proti krachu řádně pojištěny. V této oblasti by měla napomoci novela zákona o cestovním ruchu, která je právě projednávána. „Novela by měla stanovit minimální limity pojistného plnění pro cestovní kanceláře. Díky tomu by se eliminovalo riziko, že cestovní kancelář má sjednanou nedostatečnou pojistku, a nemůže tak pokrýt nároky všech poškozených,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia. „Krach cestovní kanceláře však i v případě řádného pojištění znamená pro klienty značné nepříjemnosti. Proto všem našim zákazníkům poskytujeme ke každému zájezdu bezplatnou službu Faktor 100. Pomocí této pojistky klienti obdrží bezprostředně po krachu poukaz na nákup nového pobytu a na svou dovolenou odcestují v plánovaném termínu,“ doplnil Tůma s tím, že díky pojištění Faktor 100 turistům odpadá náročná agenda spojená s vymáháním financí za zrušený pobyt.
Celý článek: Máme řešení jak na 5 nejčastějších problémů, které zkazí dovolenou
personalista.com
Publikováno: 18.07.2014