Cestovka na prodej. Zn.: Za stamiliony
Před pěti lety založil Radek Stavinoha se svým spolužákem z Vysoké školy ekonomické Michalem Drozdem internetovou cestovní agenturu. Jejich Invia.cz vyrostla v největšího tuzemského prodejce zájezdů po síti. A nyní si řekli, že je čas firmu prodat. Její cena? I konkurenti přiznávají, že bude v řádu stamilionů.
"Jednání se zájemci probíhají a jsou na dobré cestě. K dohodě dojde možná už letos," říká osmadvacetiletý Stavinoha. "Cena, o které jednáme, je nad dvě stě milionů korun."
Na prodej je celých sto procent akcií. Svých podílů se chtějí zbavit jak oba zakladatelé, tak i švýcarská společnost Internet Travel Holding, která do Invie vstoupila v roce 2004 a drží 51 procent. "Už při příchodu švýcarského partnera jsme se dohodli, že pokud bude firma dobře fungovat, prodáme podíly společně v roce 2007. Ten čas nastal," říká Stavinoha.
Kdo jsou konkrétní zájemci o firmu, její majitelé tají. Nicméně odborníci na trhu spekulují, že mezi zájemci je německá cestovní kancelář TUI, americký prodejce on-line zájezdů Expedia.com a další nejmenovaná americká finanční skupina. "Nebudeme jména zájemců zatím potvrzovat ani vyvracet," reagoval Stavinoha.
Tuzemští internetoví prodejci se dostali do hledáčku světových firem, které chtějí v Česku ve velmi krátké době začít působit. "Prodej zájezdů přes internet je ve světě velký byznys. V Česku se teprve rozjíždí. Za pár let bude nákup takové společnosti mnohem dražší," potvrzuje Jaromír Beránek z analytické firmy Mag Consulting.
Obrat společnosti Invia každým rokem výrazně roste. Zatímco v roce 2002 měla 850 klientů a tržby třináct milionů korun, v minulém roce odbavila zhruba 73 tisíc zákazníků a obrat se vyšplhal na 870 milionů korun (když meziročně narostl o 44 procent).
Výši ročního zisku Invia neuvádí, Stavinoha však tvrdí, že přes velké investice do marketingu, informačních technologií a budování poboček a callcentra je už třetí rok v plusu. Firma ovládá polovinu českého trhu on-line prodeje zájezdů. Zákazníci u ní seženou zájezdy od více než dvou set převážně tuzemských cestovních kanceláří, ale spolupracuje i s německými.
Nyní má klientská centra například v Ostravě, Brně, Plzni, Českých Budějovicích a v Liberci, celkově zaměstnává přes tři sta zaměstnanců. Od roku 2005 působí i na Slovensku. A nyní začíná expandovat dál do ciziny. Tento měsíc rozjela internetový prodej zájezdů v Polsku a během pár týdnů služby nabídne v Maďarsku.
"Prodej strategickému investorovi by měl zajistit další rozvoj firmy. Děláme to hlavně kvůli zamýšlené expanzi," říká Stavinoha. Z byznysu cestovního ruchu se ale zakladatelé úplně stáhnout nemíní. "Po prodeji zřejmě nějakou dobu budeme ve firmě pracovat dál. Nás to pořád baví," říká Stavinoha.
Zakladatelé firmy Invia.cz mají ale i další plány: Stavinoha se nedávno stal ředitelem vzdělávací společnosti Tutor. Kromě toho si hraje s myšlenkou, že se pustí do hudebního byznysu.
Invia není první tuzemský internetový prodejce, o kterého má zájem silný investor. Před dvěma lety vstoupil do konkurenční společnosti Net Travel tuzemský Unimex, který mimo jiné vlastní i cestovní kancelář Čedok.
Před třemi měsíci pak německá společnost Axel Springer oznámila expanzi na východní trhy a koupila 74,9 procenta ve firmě Auto.cz.
Vstup silného investora do tuzemské jedničky v prodeji zájezdů po internetu by podle odborníků mohl v Česku urychlit zavádění on-line prodejů dovolené.
S výjimkou cestovní kanceláře Fischer tuto službu velké kanceláře zcela neumožňují. Zájemce si u nich prostřednictvím webu dovolenou jen zarezervuje, zaplatit ji pak musí v kanceláři prodejce. Systémem on-line se podle cestovní kanceláře Fischer v Česku prodá jen jedno až dvě procenta zájezdů, do tří až pěti let by měl ale podíl dosáhnout až třiceti procent.
Hospodářské noviny
Publikováno: 29.05.2007