Úspěšní pod třicet: Radek Stavinoha spolumajitel Invia
Než Radek Stavinoha (28) prodal s dvěma spolužáky první zájezd na internetu, trvalo jim to dva měsíce. Po pěti letech je jejich společnost Invia.cz největším internetovým prodejcem zájezdů ve střední Evropě.
Stejně jako jeho společníci i on pochází z diplomatické rodiny. Téměř deset let prožil v Kanadě a Nizozemsku, v Haagu vystudoval střední školu. "V zahraničí mě učili, že můžu dokázat cokoliv, hlavně se nesmím bát," vzpomíná. "Když vám to někdo říká každý den, tak vám ani nepřipadne, že by to mohlo být jinak."
K podnikání přivedl Radka jeho kamarád Bohumil Píše, kterého potkal na chodbě pražské VŠE před sedmi lety, kde oba studovali. "Co děláš? Zakládám firmu, nechceš se přidat?" zeptal se ho Píše. Krátce nato založili vzdělávací agenturu Tutor, specializovanou na přípravu uchazečů o studium na vysokých školách.
"První peníze - vlastně ušetřené kapesné - jsme vrazili do jednoho počítače a vytvoření internetových stránek. Pak jsme už jen organizovali," vzpomíná Stavinoha. "Výhodou vzdělávacích kurzů bylo, že nebyly tak kapitálově náročné. Nám stačilo mít jednu devítimetrovou kancelář v pražské Spálené ulici, dva stoly a pár starších židlí. Zpočátku jsme kopírovali letáky a roznášeli je po středních školách. Postupně jsme přidávali další aktivity. První dva roky jsme dělali zadarmo nebo za jídlo, pracovali jsme celý den. Bylo to ještě na vysoké škole. Jako studentům nám to stačilo. Dneska už by to tak asi nešlo."
Kurzy v agentuře probíhaly od září do června. Když podnikatelé zaplatili náklady, měli nicotný výdělek. Jenže v létě neměli co dělat. Byl to znovu Bohumil Píše, kterého napadlo zkusit něco s cestováním a prodejem zájezdů po internetu. Projekt dostal na starost Radek Stavinoha.
"Udělali jsme si první webové stránky, zrodila se Invia.cz," říká. "Z Opletalovy ulice jsme začali prodávat po internetu až o třetinu levnější zahraniční dovolené, než nabízely kamenné cestovky. Vlastně jsme vytvořili velké internetové tržiště zahraničních zájezdů, které u nás nabízí největší počet hotelů, penzionů, apartmánů, ale i termínů a služeb. Jde o klasickou cestovní agenturu, která od cestovek dostává za každý prodaný zájezd až osmiprocentní provizi."
Za posledních pět let se Invia stala největší firmou v internetovém prodeji zájezdů ve střední Evropě. Působí na Slovensku, Polsku, Maďarsku a pošilhává dál na východ. První rok prodala zájezdy necelé tisícovce turistů za dvanáct milionů korun, letos jich bude za víc než miliardu. Za dalších pět let chce firma dosáhnout obratu kolem tří miliard korun!
"Začali jsme v zimě 2002," doplňuje Stavinoha. "První zájezd jsme prodali až po dvou měsících čekání. Bylo to lyžování v italských Alpách. Stačilo málo a firmu jsme zrušili. Léto i podzim toho roku byly nakonec dobré. Letos vypravíme bezmála sto tisíc klientů. Přes internet nabízíme mimo jiné i last minute zájezdy, letenky a také čím dál oblíbenější pobyty od německých cestovních kanceláří. A jak je na tom Tutor? Například v segmentu přijímacích zkoušek je jednička na trhu a ve výuce jazyků patří mezi pět největších škol u nás."
Peníze, které kdy obě firmy vydělaly, v nich také zůstaly. Společníci chtějí, aby se co nejrychleji rozvíjely. Konkurence je prý velká.
"My si proto nevyplácíme horentní platy," argumentuje Stavinoha. "Ono není umění vzít milión a koupit si bavoráka. To umí kdekdo. Já jsem dlouho auto vůbec neměl. Až poslední půlrok jezdím s fabií. Jsem zvyklý žít skromně a neutrácet. Nemám ani potřebu si kupovat drahé věci. Když nebyly firmy ziskové a nezbývalo moc peněz pro výplatu, nedělalo mi to problémy, potřeboval jsem se jen najíst."
Bez čeho se ale Radek Stavinoha neobejde, je práce. I když o sobě tvrdí, že není workoholik, myslí na ni pořád, ale tomu se prý odpovědný podnikatel nevyhne.
Má Radek představu, co by chtěl dělat za deset let? "Obě společnosti budou určitě fungovat," reaguje, "ale já v nich nejspíš nebudu účinkovat. Netoužím po tom, aby v nich jednou pracovali moje děti a vnuci. Například Invii časem připravíme k prodeji - řádově půjde o stamilióny korun - a my rozjedeme další internetové aktivity. Máme připraveno nejméně deset konkrétních projektů. Chtěl bych se věnovat podnikání spíš jako investor. Rád bych si založil nahrávací společnost, mám niterný vztah k rockové hudbě, dřív jsem hrával v kapele. Deset let je ale ještě dlouhá doba, za kterou se dá udělat spousta jiných věcí."
Hospodářské noviny
Publikováno: 08.06.2007