Šéf Invie Drozd: Kolečko čínských turistů bude začínat a končit v Praze
Majetková struktura skupiny Invia se letos výrazně změnila. Kromě vstupu Rockaway Capital byl ohlášen i vstup čínské CEFC. Stýkáte se s čínskými majiteli?
Potkáváme se a už společně rozvíjíme byznys. Rozjíždíme projekt v příjezdové turistice z Číny do Evropy, začínáme tedy dělat v Invii něco úplně nového. Čínský investor nám dodává know-how a podporu.
O jaké projekty přesně jde?
V nedávné době byly zavedeny tři přímé spoje z Číny do Prahy. Tím se Praha dostává téměř na špici v Evropě, pokud jde o přílety z Číny. Začne sem létat velké množství turistů a my se je snažíme podchytit od samého začátku. Praha má šanci stát se lokálním přestupním uzlem pro čínské turisty. Typický Číňan, když přiletí do Evropy, chce vidět hned několik destinací. Není zvědavý jen na jedno město. Přes Čechy ročně přeteče 300 tisíc Číňanů, ale jenom 50 tisíc jich tady zůstávalo. A to se změní. Praha bude to místo, kde čínští turisté přistanou a pak se teprve pojedou podívat do Vídně, Salcburku a dál. Jejich kolečko ale bude začínat a končit v Praze.
Jak z toho bude těžit Invia, která přeprodává zájezdy do ciziny?
Neděláme vlastní produkt, ale troufám si tvrdit, že v cestovním ruchu máme jedno z největších know-how. A jsme dnes v procesu stavění týmu pro příjezdovou turistiku. Čínský investor se znalostí tamního prostředí nám vytváří dokonalé zázemí. Nemáme třeba problém potkat se se šéfy velkých aerolinek a řešit s nimi detaily spolupráce. Takže chceme obsluhovat čínské turisty. Chceme čínské turisty získávat přímo v Číně pomocí čínské dceřiné společnosti, kterou co nevidět založíme.
To znamená, že vytvoříte pro Čínu vlastní zájezdový balíček a budete vozit Čínany po Evropě?
Přesně tak. CEFC má dokonce v cestovním ruchu ještě o něco větší vizi. Jejich ambicí je vlastní síť hotelů. Jsou v majetkové struktuře Travel Servisu, tedy zprostředkovaně i v ČSA. Celá mozaika už dává poměrně zajímavý obraz, v němž je Praha jednou z bran do Evropy. Do Čech bude létat relativně hodně Číňanů a my pro ně chceme ve spolupráci se všemi těmito firmami vytvářet balíčky, které na trhu běžně nejsou. Nabídneme například prohlídku středoevropských měst a na závěr třeba letecký pobyt s Travel Servisem u Jaderského moře. Takže čínský turista bude poznávat Evropu, ale zároveň se nevrátí ze zájezdu úplně vyčerpán, protože si také odpočine. Dnes existují pro Číňany klasické balíčky „za jedenáct dní a devět nocí uvidíte z autobusu třináct zemí“. To není naše cesta.
Bude to odpovídat čínské cestovatelské nátuře? Nechtějí Číňané skutečně vidět z Evropy co nejvíce?
Důkladně o tom přemýšlíme. Všichni nám v Číně říkají, jak se jim to moc líbí, ale pak nakonec chtějí klasický balíček a rychlou návštěvu osmi hlavních měst. S tím někde budeme trošku bojovat. Děláme si dnes v Číně průzkum trhu. Předpokládáme, že naši klienti už Evropu viděli a s námi vyjedou na Západ podruhé.
Váš nový čínský majitel zatím nefiguruje v obchodním rejstříku. Jak to teď vypadá?
Začnu úplně od začátku. Polský fond MCI, společnost Mezzanine management a já jsme společně asi sedm let budovali Invii a řídili její regionální expanzi. A podle našeho mínění dozrál čas, abychom toto aktivum poslali dál. Loni jsme hledali investora a narazili jsme na skupinu Rockaway, která byla velice aktivní a rychlá v jednání.
Věděli jste od počátku o čínských investorech?
Ano, bylo jasné, že Rockaway koupí Invii spolu s Číňany, to nebylo žádné překvapení. Nicméně finální uspořádání ještě neproběhlo. Existuje dohoda obou stran, že Rockaway si zachová manažerskou kontrolu, fakticky ale bude mít Invia dva rovnocenné vlastníky.
Jak se vám žije ve firmě, kterou jste založil, ale kterou už ovládli jiní?
Mě ta práce pořád baví. Letošní rok je obzvlášť těžký, takže cítím velkou odpovědnost a nutnost zabojovat o lepší výsledky. Samozřejmě že se něco změnilo. Novému vlastníkovi musí management včetně mě vyhovovat. A je na nás, abychom trochu více skládali účty, abychom byli častěji v kontaktu. Myslím, že tady Rockaway odvádí dobrou práci, rozumí tomu, co Invia dělá a jak to dělá. To je trochu rozdíl proti polskému investorovi, který řešil spíše strategii. U Rockaway je jasná snaha detailně rozumět jednotlivým procesům. Celý příběh Rockaway je v tom, jak realizovat synergie. A to nejde bez dobré znalosti firmy.
Máte své postavení nějak smluvně zajištěno, nebo jde o vztah důvěry?
Na papíře nic není, jde o vzájemnou důvěru. Já jsem výkonný ředitel, ale spolurozhoduji ještě s předsedou představenstva, který je zástupcem Rockaway.
Říkal jste, že letošní rok není jednoduchý. Můžete být konkrétnější?
Po nedávném vývoji v turisticky exponovaných zemích se některé destinace prodávají hůře. Třeba Turecko, kde jsme jenom za poslední dva měsíce přišli proti loňsku v obratu o 130 milionů. To je propad až kolem 70 procent. Na druhou stranu je možná letos ideální příležitost – pokud jde o poměr ceny a výkonu – do této destinace vycestovat. Chybějí tam tři miliony Rusů, kteří se tam vracejí jen pomaličku. Obecně letos rozlišujeme tři typy destinací. V první skupině jsou země, kam všichni chtějí, je tam přetlak poptávky a hotely nemají žádnou volnou kapacitu. Nastěhovala se tam půlka Evropy, což je případ třeba Bulharska, Řecka nebo Chorvatska. Pak jsou destinace, které se prodávají velice špatně. To je ono zmíněné Turecko nebo Egypt a Tunisko. A pak jsou destinace, kam by sice chtěl každý, ale Středoevropan má problém je zaplatit, tedy kupříkladu Mallorca, Španělsko nebo Kanárské ostrovy.
Jak si vysvětlujete, že přes všechny krize cestovních kanceláří neubývá? Je jich tady pořád hodně přes tisíc, což je evropský nadprůměr.
Řekl bych, že trh fakticky ovládají největší hráči. Deset cestovních kanceláří dělá přes 90 procent obratu. Zákon ale nutí každého, kdo vám prodá dvě služby v cestovním ruchu, aby měl koncesi jako cestovní kancelář. Je tu spousta subjektů, které si dělají takříkajíc mamas & papas byznys, celkem dobře fungují, ale nejde o nějaký velký obrat.
Celý článek: Šéf Invie Drozd: Kolečko čínských turistů bude začínat a končit v Praze
e15.cz
Publikováno: 22.08.2016