Obchod bez háčků

INVIA.CZ, jak známo, ovládá s přehledem náš trh on-line prodeje zájezdů. S obratem 870 milionů, bratru trojnásobným v porovnání s konkurencí, by se oprávněně mohla cítit za vodou. Leč necítí. Zdá se, že velmi dobře chápe slova básníka „kdo chvíli stál, již stojí opodál“.

INVIA.CZ, jak už není tak známo, uvedla nedávno na náš trh dosud poměrně neobvyklý způsob obchodování. Franchise. Nové slovo, nový styl. U nás. V USA je touto formou provozována např. většina McDonalds. Zhruba řečeno jde o to, že krám je váš. Ale to, co v něm prodáváte, vaše není. Což má své velké výhody. Jaké? Na to se ptáme Jakuba Eliáše...

Jakub Eliáš: Ano, typickým příkladem franchise je McDonalds. My však tak přísné podmínky nemáme a produkt se prakticky také nemění. A výhody, které spolupráce přinese? Těch je opravdu hodně. Obecně řečeno – převezmeme od partnera většinu administrace, poskytneme kvalitní vyhledávací nástroj a pohodlný systém pro správu objednávek, správu klientů a účetnictví. Poskytneme naše logo. Máme vyzkoušeno, že naše image a nabídka klienty do poboček přitahuje. Aktivně spolupracujeme na zvyšování zisku.

TTG: A konkrétně?

JE: Užívání našeho loga, přístup k nabídce – vyhledávání, žádné účetnictví, odborná pomoc, provozní software zdarma, větší sortiment (o hodně!), větší obrat – větší zisk, širší klientela atd.

TTG: Kolik partnerů to už může dosvědčit?

JE: V současnosti máme více než 30 poboček. Ale pozor, nejde nám o množství. Vybíráme si a smlouvy podepisujeme jen s opravdu kvalitními partnery. Klienti možnost zakoupení produktu z našeho portálu INVIA.cz v „kamenném“ obchodě vítají. My se budeme snažit být jim co nejblíže. U tohoto počtu tedy nezůstaneme.

TTG: Jak by měl takový ideální partner vypadat?

JE: Měl by být z města nad 10 tisíc obyvatel, mít kancelář v centru, na pěší zóně nebo v nákupním středisku. Co nejdostupnější. Požadujeme např. znalost produktu, zavedenou provozovnu a hlavně, měl by na ni být spoleh.

TTG: To chápu. Nedostanete někdy chuť ji třeba spolknout? Nakonec, kdo by nechtěl, že?

JE: Vyloučeno. Ze samotné podstaty franchisingu. O označení provozovny se podělíme. Partner si nechá své jméno, logo, případné produkty, nic nám není ani do vlastnické struktury. INVIA bude jen partner, k jehož produktům a technologii, získá franchiser okamžitě přístup.

TTG: Všem? Bez výjimky?

JE: No ovšem. Kompletní nabídku. Last minute i katalogové zájezdy, nabídku např. německých, slovenských CK, letenky, ubytování u nás, ve světě, doplňkový prodej, v nejbližší době např. pronájem aut atd.

TTG: A kolik? O peníze přece vždy jde až v první řadě.

JE: Souhlasím s vámi. Jak jsem se již zmínil – máme co nabídnout a za tyto poskytované služby a všeobecně použitelné znalosti, know-how, si účtujeme měsíční poplatek. Bereme ohled na možnosti partnera a rozsah jeho působnosti. Rozlišujeme obce, okresy a kraje. 2500, 5000 a 7500 Kč.

TTG: O franchisingu (strašné slovo) jsme si ve skutečnosti povídali daleko déle. A opravdu jsem se ho snažila najít. Ten háček. No, nenašla. Že bych narazila na onu výjimku, která potvrzuje pravidlo? Nebo něco přehlédla? Konečně, zkuste to sami. Kliknout http://franchising.INVIA.cz/. A najdete-li háček, určitě nám o něm dejte do redakce vědět.

TTG

Publikováno: 24.08.2007