Zájem o first minute zájezdy narostl, Čechy láká množství slev a benefitů
Praha, 17. ledna 2012
Zájem o nákup first minute zájezdů meziročně vzrostl, poptávka stoupá hlavně na internetu. Zatímco v rámci katalogového prodeje lze registrovat nárůst zájmu na úrovni 10 %, online prodej first minute zájezdů se zvýšil až o 60 %. Vyplývá to ze statistik největších hráčů na trhu za uplynulé tři měsíce. Důvodem nárůstu poptávky je brzké zahájení prodeje a množství bonusů, které jsou k tomuto typu zájezdů nabízeny.
Nabídka first minute zájezdů v aktuální sezóně odstartovala již v polovině října 2011, což je o tři týdny dříve než v předchozí sezóně. Češi již od loňského podzimu projevili enormní zájem o nákup zájezdů a letní dovolené si tak pořizují s více než půl ročním předstihem. Podle prodejců zájezdů letos patří mezi nejoblíbenější destinace v rámci prodeje first minute Řecko, Itálie a stále se zvyšuje zájem o dovolenou v Turecku.
„Za poslední tři měsíce jsme zaregistrovali 62% meziroční nárůst prodeje first minute zájezdů. Důvodem tak vysokého vzrůstu prodejů je, že jsme letos získali nabídky cestovních kanceláří ještě dříve, než byly vytištěny katalogy. Tedy s obrovským časovým náskokem oproti loňsku,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz, která je největším internetovým prodejcem zájezdů na českém trhu. „Díky tomu u nás lidé našli komplexní nabídku zájezdů, která ještě nebyla přebraná. Mohou tak vybírat z široké palety lokalit a hotelů,“ doplnil Tůma.
Prodej first minute dovolené tvoří nejvýznamnější podíl v rámci prodejů zájezdů. Poptávka po dovolených s bonusem za včasný nákup stoupá na úkor prodeje last minute zájezdů. „Nárůst first minute prodejů se oproti minulému roku zvedl o zhruba 10 %. Znamená to, že se aktuálně v takzvaném first minute režimu prodá 35 až 40 % z celkového objemu zájezdů. Naopak počet last minute zájezdů rok od roku klesá. Vysvětluji si to tím, že cestovní kanceláře dokážou lépe odhadnout svůj prodejní potenciál a nejsou nuceny vyprodávat v tak velkých objemech neobsazené kapacity,“ uvedl Stanislav Zíma, marketingový ředitel největší tuzemské cestovní kanceláře EXIM Tours.
Důvodem vysoké obliby first minute zájezdů je podle odborníků rozšiřující se paleta slev či nadstandardních služeb, které jsou k zájezdům pořízeným v předstihu stále častěji nabízeny. Díky bonusům je možné cenu zájezdů snížit až o třetinu oproti standardní hodnotě. K nejoblíbenějším benefitům patří slevy pro děti do 18 let či pro seniory.
„Cestovní kanceláře podpořily nabídku first minute zájezdů pro nastávající sezónu řadou pobídek, z nichž zvláště zajímavá je například garance nejnižší ceny, tedy garantují, že first minute nebude dražší než last minute. Dalšími oblíbenými pobídkami jsou například dvě děti zdarma, polopenze zdarma či transfer na letiště v ČR zdarma,“ informoval Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Celkově se dá říci, že cestovní kanceláře v rámci first minute poskytují po započtení pobídek slevu ze standardní ceny zájezdů v průměru zhruba 15 %,“ dodal Okamura.
Publikováno: 17.01.2012