Jak na 5 nejčastějších problémů, které zkazí dovolenou
Praha, 18. července 2014
Červenec a srpen jsou podle nepsaného pravidla měsíci, jež nám mají sloužit k užívání
slunečních paprsků, k letním radovánkám a cestování. Většina z nás má tak právě na některé z červencových nebo srpnových dní naplánovanou svou dovolenou a aktuálně již řeší spíše, co přibalit do kufru, případně jakou výbavu dokoupit. V následujících řádcích jsme vybrali čtyři nejčastější obtíže, které dovolené komplikují, a zároveň přinášíme tipy, jakým způsobem je řešit, případně jim ideálně rovnou předejít.
Problém č. 1: Neplatné doklady těsně před odjezdem
Svou dovolenou si mnohdy objednáváme už výběrem z nabídek takzvaných first minute zájezdů, které s včasným objednáním nabízejí výhodnou slevu. Před dovolenou tak máme dostatek času na nákup důležitých věcí, které by v našem kufru neměly chybět, ale často zapomínáme na kontrolu dokladů. Přibalíme je sice do svých zavazadel, ale už se nedíváme na jejich platnost. Taková nepozornost nám pak může cestování značně zkomplikovat, protože pro nás znamená vyloučení ze zájezdu.
Řešení: Vytvořte si na období příprav na dovolenou seznam věcí a činností, na něž nesmíte
zapomenout. Patří mezi ně právě i kontrola data platnosti dokladů. V evropských zemích musí být doklad platný minimálně do data návratu z dovolené. V řadě států mimo EU je však nutné prokázat platnost alespoň na dalších 12 měsíců. Pokud přece jenom zjistíte, že některý z identifikačních dokladů je již takzvaně prošlý, máte ještě několik možností. V rámci cestování po Evropské unii lze vyměnit občanku za cestovní pas a naopak. Nepotřebujete oba doklady současně. Alternativou je také takzvaný „rychlopas“, který je vydáván úřady s rozšířenou působností ve zkrácené lhůtě do dvou až tří dnů. Poplatek za zhotovení je ale pro dospělého 1500 Kč. Takový pas má však platnost pouze 6 měsíců, nelze s ním tedy odcestovat na příklad do Egypta a jiných států.
Problém č. 2: Krach cestovní kanceláře a dlouhá lhůta navrácení peněz
Jedním z častých problémů, jež hatí dovolené, je krach cestovní kanceláře, s níž jsme měli v plánu cestovat. Důsledkem takového bankrotu se totiž nejenže ruší celá naše dovolená, ale začíná také období dlouhého čekání na naše peníze, které jsme do zájezdu investovali. Může se tak velmi snadno stát, že peníze získáme až po prázdninách, a pokud tak nemáme k dispozici jiné finance, s dovolenou se můžeme rozloučit.
Řešení: Vybírejte si zájezdy u takových cestovních kanceláří, které jsou proti krachu řádně pojištěny. V této oblasti by měla napomoci novela zákona o cestovním ruchu, která je právě projednávána. „Novela by měla stanovit minimální limity pojistného plnění pro cestovní kanceláře. Díky tomu by se eliminovalo riziko, že cestovní kancelář má sjednanou nedostatečnou pojistku, a nemůže tak pokrýt nároky všech poškozených,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia. „Krach cestovní kanceláře však i v případě řádného pojištění znamená pro klienty značné nepříjemnosti. Proto všem našim zákazníkům poskytujeme ke každému zájezdu bezplatnou službu Faktor 100. Pomocí této pojistky klienti obdrží bezprostředně po krachu poukaz na nákup nového pobytu a na
svou dovolenou odcestují v plánovaném termínu,“ doplnil Tůma s tím, že díky pojištění Faktor 100 turistům odpadá náročná agenda spojená s vymáháním financí za zrušený pobyt.
Problém č. 3: Onemocnění a rušení termínu dovolené
Značné obtíže se mohou pojit také s okamžiky, které nás nutí naši dovolenou náhle zrušit. Patří mezi ně zejména onemocnění, ale například také ztráta zaměstnání nebo těhotenství. V případě zrušení zájezdů je navíc nutné zaplatit cestovní kanceláři odstupné. Pokud odstoupíme z důvodu nemoci či jiné náhlé události, a tedy do 15 dní před odjezdem, odstupné pro nás bude vyčísleno na 100 % z celkové ceny zájezdu. Ve lhůtě 30 až 16 dní je pak odstupné 80%. Znamená to tedy, že cestovní kanceláři budeme muset ponechat téměř všechny finance, které jsme za zájezd zaplatili.
Řešení: Protože se zmíněné případy nedají nikterak plánovat, měli bychom je mít na paměti už při podpisu cestovní smlouvy. Možností, jak předejít zrušení dovolené, ale zároveň také vyčerpání veškerých financí, je pojištění storna zájezdu, které nám zaručí získání peněz zpět bez zaplacení storno poplatku. Bývá součástí balíčku cestovního pojištění, kde se podle doby pojištění a ceny zájezdu vypočítává pojistná částka. Ta se pohybuje v průměru mezi dvěma až třemi procenty celkové ceny zájezdu, ale může být samozřejmě i vyšší nebo nižší. Důležité je však myslet na to, že takové pojištění musí být sjednáno současně s koupí zájezdu, nebo maximálně následující pracovní den po zaplacení první zálohy či celé částky za zájezd.
Problém č. 4: Ztráta zavazadel v průběhu přepravy do destinace
Nepříjemnosti mohou vyvstat i při samotném odjezdu na dovolenou. Velmi nepříjemným okamžikem může být například zjištění, že naše zavazadla nedorazila společně s námi do cílové destinace. Ke ztrátě dochází nejčastěji s užitím letecké dopravy. Najednou se tak na dovolené ocitáme bez osobních potřeb a oblečení a nedokážeme si představit, jak takto naši dovolenou přežijeme.
Řešení: Ačkoliv není možné ztrátu zavazadla nijak ovlivnit, je dobré se na ni předem alespoň vhodně připravit. Do odbavovaného kufru tak nedávejte své doklady, peníze a nejdražší elektroniku, jako fotoaparáty nebo mobilní telefony. Důležité je také zavazadlo opatřit náležitými identifikačními cedulkami se jménem, telefonním číslem a adresou. Hodit se může také přibalení vašeho cestovního itineráře dovnitř kufru, pro případ, že by se připevněné jmenovky utrhly. Pokud se přece jenom stane, že na letišti marně čekáte na své zavazadlo, které se při přepravě někde zatoulalo, je nutné ihned vyplnit speciální formulář, a podat tak stížnost letecké společnosti. Ta vyplácí cestujícím náhradu škody, která se však pohybuje v různých částkách a její maximální limit je 1 220 eur, tedy něco přes 33 000 Kč. Tato částka však představuje předepsané maximum, nemusí vám být striktně vyplacena
celá. Náhradní peníze slouží k pořízení základních potřeb. Zájemci si mohou také ještě před odjezdem sjednat pojištění pro případ ztráty zavazadla.
Problém č. 5: Ztráta či krádež dokladů v zahraničí
Největší noční můrou všech cestovatelů je ztráta, nebo dokonce krádež dokladů v cizí zemi. Znamená totiž dlouhou a náročnou agendu s vyřizováním všech náležitostí a zajišťováním náhradních a poté zbrusu nových dokladů. Plánované letní radovánky se tak odsunou na druhou kolej a ve vzpomínkách na dovolenou zbude hořká pachuť.
Řešení: Důležité doklady a větší sumy peněz ideálně ponechávejte v hotelovém sejfu a neberte je s sebou na pláž. Rovněž je dobré pořídit si fotokopie všech dokumentů a ty nechávat na hotelovém pokoji. Jako prevenci nikdy neponechávejte všechny doklady v tašce na jednom místě i s penězi, aby nebyly lákadlem pro zloděje. „V případě, že se v zahraničí setkáte s krádeží nebo ztrátou dokladů, obraťte se na místní policii, tam s vámi sepíší protokol o ztrátě nebo krádeži příslušných dokladů. Druhým krokem by mělo být kontaktování zastupitelského úřadu České republiky, kde vám vystaví náhradní doklady,“ vysvětluje Michal Tůma z cestovní agentury Invia. „Pro tyto případy je dobré zjistit
si ještě před cestou kontakty na klíčové úřady v dané destinaci. Zároveň doporučujeme si pečlivě zaznamenat telefonní kontakt na asistenční služby k cestovnímu pojištění. Tam vám poradí, jak postupovat v případě problémů. Navíc jsou schopni zajistit tlumočení,“ dodal Tůma.
Publikováno: 18.07.2014