25 let od otevření hranic: Čeští turisté získali sebevědomí, místo autobusu si potrpí na komfort
25 let od otevření hranic: Čeští turisté získali sebevědomí, místo autobusu si potrpí na komfort
Praha, 17. listopadu 2014
Uplynutí 25 let od pádu komunismu a otevření hranic změnilo tuzemský trh cestovního ruchu k nepoznání. Odborníci se shodují, že největší proměnou prošli samotní čeští turisté. Češi získali v oblasti cestování sebevědomí, vyhledávají kvalitní služby a kladou důraz na komfort. Upouštějí od přepravování autobusem, nechtějí cestovat přes noc, vyžadují zajištěnou stravu. Turisté si navíc potrpí na bohatý doplňkový program a nebojí se objednávat dovolenou přes internet.
Po Sametové revoluci dramaticky narostl zájem o cestování do zahraničí. Podle statistik Ministerstva pro místní rozvoj ČR se v roce 1989 uskutečnilo 7,8 milionů výjezdů občanů ČR do zahraničí. V následujícím roce se tento počet bezmála zdvojnásobil a dosáhl 13,38 milionů výjezdů. V 90. letech pak vycestovalo nejvíce Čechů do zahraničí v roce 1996, kdy se uskutečnilo 48,61 milionů přeshraničních výjezdů. „Hlavním lákadlem v začátcích uvolněného cestování byly autobusové poznávací zájezdy například do Říma, Benátek, Paříže a Londýna za minimální náklady, stravování probíhalo z vlastních zásob a často se také jednalo o cesty bez ubytování,“ sdělila Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Po roce 1989 v oblasti zahraničního cestování zcela dominovala autobusová, případně vlastní automobilová doprava. Letecké zájezdy nebyly kvůli vysoké pořizovací ceně pro většinu turistů dostupné. „V 90. letech byly běžné noční autobusové přejezdy a nocování v levných ubytovnách, ve stanech či v karavanech. Nyní Češi noční přejezdy autobusem odmítají, raději volí rychlou leteckou přepravu,“ uvedl Martin Adámek, tajemník Asociace průvodců ČR. K rozšíření zájmu o leteckou přepravu mezi českými turisty došlo po roce 1997, kdy začaly být využívány charterové lety. „Cestovní kanceláře již na konci 90. let začaly objevovat výhody charterových spojů. Díky nasmlouvaným kapacitám byly schopny zajistit u leteckých společností významné množstevní slevy a výrazně tak zlevnit letecké zájezdy,“ potvrdil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem dovolených přes internet na tuzemském trhu. „V současné době v oblasti organizovaného cestovního ruchu vede letecká přeprava s velkým předstihem před autobusovou či vlastní dopravou,“ doplnil Tůma s tím, že co se týče výjezdového cestovního ruchu, tak v letní sezóně 2014 tvořil prodej leteckých zájezdů u cestovní agentury Invia 70% podíl, v případě autobusu činil podíl jen 10 %.
Za 25 let prošly výraznou změnou zejména nároky českých turistů na komfort dovolené. Po otevření hranic byli lidé toužící poznávat cizí země kvůli omezenému rozpočtu ochotni přespávat ve stanech či karavanech. Dnes prodejci zájezdů registrují nárůst zájmu o čtyřhvězdičkové a pětihvězdičkové hotely. K posunu došlo i v oblasti stravování, a to od jídla z vlastních zásob k zájezdům nabízejícím stravu All Inclusive. „Možnost neomezené konzumace jídla a nápojů hraje pro stále více turistů klíčovou roli při výběru zahraniční dovolené. Zájezdy All Inclusive letos v létě volilo 51 % zákazníků cestovní agentury Invia, přitom pobyt beze stravy si vybralo jen 16 % turistů,“ popsal aktuální trend Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Podle odborníků však narůstají i nároky Čechů na program zájezdu. Lidé se zajímají o nabídku doplňkových služeb, mají zájem o fakultativní výlety, animační programy, zapůjčení automobilu, motocyklu či motorového člunu. Vyhledávají destinace s podmínkami pro potápění, surfování i hraní golfu, aby mohli strávit svou dovolenou aktivně.
Se změnou požadavků na podobu dovolené dochází i k proměně destinací, které Češi v rámci svých zahraničních cest navštěvují. Přesto stálicí a dlouhodobě nejvyhledávanější zemí českých turistů zůstává Chorvatsko, které lidé navštěvovali i v 90. letech v době válečných konfliktů. K moři se cestovalo také do Španělska, Řecka a Francie, později přibyly cesty na Kanárské ostrovy, Mallorcu či Kypr. „Od roku 2003 začaly mezi cílovými destinacemi stoupat na významu státy severní Afriky, jako je Tunisko a Egypt, zejména pro svůj exotický nádech a dostupné ceny. V posledních letech roste zájem o vzdálené exotické destinace zejména v Asii a Jižní a Střední Americe,“ představila preference Čechů Kateřina Petříčková zAsociace českých cestovních kanceláří a agentur. Kromě exotiky se však lidé v dnešní době stále častěji vracejí i do zemí, které byly navštěvované v době komunistického režimu. „Turistické země jako Bulharsko či Maďarsko nebyly těsně po revoluci častým dovolenkovým cílem Čechů. V posledních letech však zaznamenáváme u těchto destinací nárůst poptávky, hlavně díky zlepšení nabídky služeb pro turisty a nižším cenám ve srovnání s jinými evropskými destinacemi,“ dodala Petříčková.
Nové možnosti současným cestovatelům přinášejí moderní technologie, zejména internet. „Turisté využívají internet hlavně k porovnání různých parametrů zájezdů, především cen. Díky internetu roste informovanost cestovatelů. Běžně třeba sledují polohu hotelu pomocí aplikace Google maps. Vytvoří si tak představu o přístupu k pláži a prostředí. Lépe se tak rozhodnou pro daný zájezd,“ popisuje novodobý postup výběru dovolené Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Možnosti internetu dávají turistům navíc sebevědomí k samostatnému organizování cest. „Češi si ve velké míře objednávají produkty cestovního ruchu na internetu a hojně cestují individuálně bez požadavků na služby cestovní kanceláře. Získali tak možnost, kterou turisté před 25 lety neměli, a to objednat si přes internet ubytování kdekoli ve světě a letenky do jakékoli destinace a vyrazit na cestu,“ uzavírá Martin Adámek z Asociace průvodců ČR.
O Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)
Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu založené v roce 1991, které má v současné době 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. Řádným členem se mohou stát cestovní kanceláře a agentury zabývající se příjezdovým i výjezdovým cestovním ruchem. Přidruženými členy AČCKA se mohou stát zahraniční cestovní kanceláře, hotely, centrály cestovního ruchu, školy a komerční firmy nabízející služby cestovním kancelářím (například pojišťovny).
Asociace průvodců ČR
Asociace průvodců ČR vznikla na podzim roku 2001 jako občanské sdružení průvodců v oblasti cestovního ruchu. Členy asociace jsou kvalifikovaní průvodci doprovázející zájezdy cizích i domácích turistů u nás, zahraniční zájezdy, místní odborní průvodci, ale i průvodci v památkových objektech naší země. Předmětem činnosti asociace je zejména hájit profesní zájmy členů, společensky sdružovat průvodce, podílet se na kvalifikačních zkouškách a dalším vzdělávání průvodců, všestranně propagovat a prezentovat služby svých členů.
Asociace průvodců ČR je členem Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky, Světové federace asociací turistických průvodců WFTGA a Evropské federace asociací turistických průvodců FEG.
O společnosti Invia.cz, a.s.
Společnost Invia.cz, a.s., je největší internetová cestovní agentura v České republice a autorizovaný
prodejce zájezdů více než 300 renomovaných a pojištěných cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu. Zákazníkům nabízí neustále aktualizovanou nabídku katalogových i Last Minute zájezdů v přehledné, jednotné formě, čímž šetří jejich čas při plánování dovolené. Díky svým kvalitním službám má cestovní agentura Invia již více než 1 000 000 spokojených klientů. Invia navíc poskytuje unikátní pojištění Faktor 100, které chrání klienty při krachu cestovní kanceláře. Díky svým službám zajistila Invia klientům možnost nejbezpečnějšího nákupu dovolené na českém trhu.
Společnost Invia mohou klienti nalézt na internetu. Webové stránky www.invia.cz byly v roce 2012 vyhodnoceny jako absolutní vítěz soutěže WebTop100 v kategorii Obchod a služby a zároveň oceněny 1. místem v kategorii Cestovní ruch. Cestovní agentura je pro zákazníky rovněž dostupná ve více než 100 kamenných klientských centrech ve městech po celém území České republiky. Invia již má své zastoupení na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku.
Kvalitní servis společnost svým zákazníkům zaručuje prostřednictvím špičkových technologií, znalosti
cestovního ruchu a moderního brněnského call centra s vysoce kvalifikovanými prodejci.
Publikováno: 17.11.2014