Výsledky hospodaření skupiny Invia v roce 2014 a výhled pro rok 2015
Praha, 30. září 2015
V roce 2014 uskutečnila skupina Invia obchodní transakce v hodnotě 5,93 miliard Kč, což představuje 35% růst oproti roku 2013. Pro rok 2015 je v rámci celé skupiny očekáván nárůst TTV (celková hodnota transakcí) o 25 %, pro rok 2016 pak 15 %. Skupina Invia je regionální lídr v oblasti střední a východní Evropy na trhu online cestovních agentur. V České republice, v Polsku a na Slovensku si v tomto segmentu udržuje pozici jedničky, v Maďarsku jí patří druhé místo. Prostřednictvím minoritního podílu ve společnosti Travelata operuje též na ruském trhu.
Jakožto online cestovní agentura, Invia nabízí svým klientům rozsáhlé portfolio cestovních produktů a služeb spojených zejména se zájezdovými balíčky, které představují klíčový produkt skupiny. Doplňkově společnost nabízí cestovní pojištění, ubytování v hotelích, letenky i další produkty a služby spojené s cestovním ruchem. Prostřednictvím svého hlavního online obchodního modelu zprostředkovává skupina Invia zájezdy více než 351 cestovních agentur, u nichž hledá ty nejlepší nabídky pro svých 125 336 zákazníků. Právě tolik si jich v roce 2014 u Invia zakoupilo alespoň jeden produkt. Celkový počet zájezdů prodaných v roce 2014 pak činí 338 671.
Výrazný nárůst v hodnotě transakcí a počtu zákazníků
V roce 2014 uskutečnila skupina Invia obchodní transakce v hodnotě 5,93 miliard Kč, což představuje 35% růst oproti roku 2013. Pro rok 2015 je v rámci celé skupiny očekáván nárůst TTV o 25 %, pro rok 2016 pak o 15 %.
Očekává se i přírůstek zákazníků, těch by mělo v roce 2015 být 158 851, což by znamenalo 27% růst oproti loňskému roku. Na ryze online nabídku společnosti Invia přechází stále více klientů, čímž se potvrzuje dlouhodobý trend zvyšujícího se podílu elektronické komerce i v sektoru služeb.
Na trhu online cestovních agentur těží skupina Invia ze své pozice průkopníka v této oblasti a před konkurencí si udržuje jasný náskok.
Úspěšný obchodní model
Za 13 let svého působení na trhu online cestovních agentur se skupině Invia podařilo propracovat svůj obchodní model tak, aby nejlépe odpovídal požadavkům středoevropské klientely, zejména co se týče úzkého propojení online a offline distribuce a výkonných služeb. Invia se vyznačuje svou schopností zajistit klientům prvotřídní služby nabídkou aktivní pomoci svého call centra při vyřizování objednávek, současně s poskytováním plně online objednávkového systému pro elektronické nadšence. Zmiňovaná flexibilita ve službách jí dává unikátní možnosti k využívání příležitostí na trhu zájezdových produktů a k zajištění si dalšího růstu díky dynamickému vývoji na trhu online cestovních služeb ve středoevropském regionu.
Díky svým zkušenostem a úspěšnému obchodnímu modelu společnost Invia úspěšně expandovala mimo domácí český trh. Akvizicemi a organickým růstem (transfer osvědčené praxe do dceřiných společností) se nyní drží ve vedoucí pozici na slovenském a maďarském trhu, kde operuje pod značkou Invia, a dále na polském trhu, kde má své zastoupení díky dceřiné společnosti Travelplanet.pl S. A., jíž je většinovým vlastníkem.
Jakožto ekonomicky silný lídr si skupina Invia udržuje výrazný náskok před konkurencí a je připravena vstoupit do další fáze vývoje na trhu online cestovních agentur. V té se očekává další rozšíření používání mobilního distribučního kanálu a přechod většiny zákazníků na čistě online mód.
Finanční výkonnost
Vedoucí pozice na trhu a následný výrazný růst TTV se promítly též do růstu tržeb, které z větší části představují provizní výnosy od cestovních kanceláří, u nichž má Invia právě díky své vůdčí pozici na trhu sjednané výhodnější podmínky spolupráce než jiné cestovní agentury. Zvýšený hrubý příjem následně generoval zvýšenou provozní ziskovost (s ohledem na dosažené úspory z rozsahu).
Kapitálová struktura Invie těží z vysokého provozního cash-flow a nízké hladiny zadlužení (čistý dluh činí k 31. 12. 2014 pouhých 171 mil. Kč).
Přehled výsledků hospodaření*
Období | TTV (v miliardách Kč) | Výnosy (v milionech Kč) | EBITDA (v milionech Kč) |
---|---|---|---|
2013 | 4,3 | 481,0 | 89,0 |
2014 | 5,7 | 649,6 | 144,4 |
2015 (odhad) | 7,0 | 800,0 | 180,0 |
Období | TTV (růst oproti předchozímu) | Výnosy (růst oproti předchozímu) | EBITDA (růst oproti předchozímu) |
---|---|---|---|
2013 | 22,9 % | 18,9 % | 34,9 % |
2014 | 32,6 % | 35,1 % | 62,2 % |
2015 (odhad) | 22,8 % | 23,2 % | 24,6 % |
* Hodnoty nezahrnují podíl ve společnosti Travelata na ruském trhu.
Tisková zpráva ke stažení (.doc)
Publikováno: 01.10.2015