Češi v létě volili především letecké all inclusive zájezdy. Ceny pobytů meziročně klesly
Letní sezóna dovolených se u Čechů i letos nesla v duchu osvědčených evropských destinací. Mezi nejoblíbenější dovolenkové země se tradičně zařadilo Řecko a Chorvatsko. Nárůst objednávek o celých 30 % pak cestovní agentura Invia zaznamenala v případě Bulharska a Španělska. Češi pro svou dovolenou nejčastěji volili stravování v podobě all inclusive služeb a leteckou dopravu, ubytovávali se především ve tříhvězdičkových hotelech. Využít mohli také snížených cen zájezdů, některé meziročně zlevnily až o dva tisíce korun.
Tradičně nejvyhledávanějším cílem turistů jsou řecké ostrovy. Řecko tak v létě tvořilo 26% podíl na celkovém prodeji dovolených u cestovní agentury Invia. Druhou příčku v žebříčku nejoblíbenějších destinací zaujalo Chorvatsko s 15% podílem a třetí pozici obsadilo Bulharsko se 14% podílem na prodeji zájezdů u cestovní agentury Invia. „Právě v případě Bulharska došlo k výraznému nárůstu poptávky oproti loňskému roku. Cestovní agentura Invia registrovala meziroční zvýšení v počtu objednávek dovolené do bulharských letovisek o 31 %. Obdobný nárůst zájmu zaznamenala agentura i v případě prodeje zájezdů do Španělska,“ vysvětlil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů přes internet na tuzemském trhu.
Výrazné zvyšování poptávky v letošní sezóně bylo možné pozorovat i v případě České republiky a okolních států jako Slovenska, Rakouska či Maďarska. Ze vzdálenějších destinací pak rostla poptávka po Kanárských ostrovech, Černé hoře nebo též po Spojených arabských emirátech. Zájem o Turecko, Egypt a Tunisko naopak v letních měsících poklesl.
Zájezdy oproti loňsku zlevnily
Češi letos v létě utráceli za dovolenou v průměru 12 232 Kč na osobu, což je o 676 Kč méně než v loňské letní sezóně. Za poklesem průměrné ceny prodaných zájezdů stojí především snižování cen pobytů, k němuž v letošní sezóně došlo. „Z desítky nejpopulárnějších turistických cílu bylo nejvíce zlevněno Turecko. Průměrná cena prodaného zájezdu do této destinace letos činila 14 548 Kč na osobu, což je o 1 933 Kč méně než loni. Čtyřčlenná rodina tak na své dovolené mohla oproti loňsku ušetřit bezmála 8 tisíc,“ dodal Michal Tůma z cestovní agentury Invia, která letos v létě zprostředkovala dovolenou pro více než 200 tisíc lidí.
Češi si dopřávali stravu all inclusive, 40 % turistů volilo tříhvězdičkové hotely
Největší zájem byl v létě o pobyty se stravou all inclusive, které tvořily 50 % ze všech prodaných zájezdů. Klienti cestovní agentury Invia v průměru utráceli za all inclusive zájezdy 15 609 Kč na osobu. V letošním roce rostla rovněž poptávka po dovolených s polopenzí, které zaujímaly 24% podíl na prodeji dovolených. Oproti loňskému roku registrovala cestovní agentura Invia zvýšení poptávky po zájezdech s polopenzí celkem o 12 %. Dovolenou bez zajištěné stravy pak v letní sezóně preferovalo 18 % turistů. 6 % cestovatelů mělo zajištěné pouze snídaně.
Turisté se nejčastěji ubytovávali ve tříhvězdičkových hotelech, které tvořily 40 % z celkové poptávky u cestovní agentury Invia. Čtyřhvězdičkové hotely volilo 29 % a pětihvězdičkové 7 % cestovatelů. Právě podíl prodeje zájezdů s ubytováním v pětihvězdičkových hotelech meziročně mírně klesl, a to o 1,5 procentního bodu. Průměrná cena zájezdu s ubytováním ve tříhvězdičkovém hotelu činila 11 661 Kč na osobu, za čtyřhvězdičkový hotel si lidé připláceli v průměru 3 853 Kč a za pětihvězdičkový 6 630 Kč.
Doprava letadlem zůstala nejoblíbenější, zvolily ji dvě třetiny turistů
Zákazníci cestovní agentury Invia se v létě dopravovali na svou dovolenou nejčastěji letadlem. Letecké zájezdy tvořily na celkovém prodeji dovolených dokonce 65 %. Průměrná cena prodaných leteckých pobytů pak letos činila 15 546 Kč na osobu. „Turisté si oproti loňskému roku také častěji zajišťovali dopravu sami. Zájem o vlastní dopravu meziročně stoupl o tři procentní body, tento druh přepravy tak tvořil 27% podíl na celkovém prodeji dovolených,“ doplnil Michal Tůma z cestovní agentury Invia a dodal, že za zájezdy s vlastní dopravou zaplatili turisté letos průměrně 5 711 Kč. Autobusovou dopravu pak v letošní sezóně volilo nejméně turistů, tvořila pouze 8 % z celkového prodeje dovolených.
Přehled statistik prodeje dovolených u cestovní agentury Invia:
10 nejoblíbenějších destinací v letní dovolenkové sezóně
Destinace |
Podíl na prodeji léto 2016 |
Průměrná cena na osobu 2016 |
Podíl na prodeji léto 2015 |
Průměrná cena na osobu 2015 |
Řecko |
26 % |
15 173 Kč |
26 % |
15 534 Kč |
Chorvatsko |
15 % |
6 925 Kč |
14 % |
6 981 Kč |
Bulharsko |
14 % |
12 904 Kč |
11 % |
13 256 Kč |
Itálie |
12 % |
8 142 Kč |
11 % |
7 348 Kč |
Španělsko |
7 % |
17 423 Kč |
5 % |
18 040 Kč |
Egypt |
5 % |
14 281 Kč |
5 % |
15 360 Kč |
Turecko |
4 % |
14 548 Kč |
12 % |
16 481 Kč |
Tunisko |
3 % |
12 285 Kč |
4 % |
12 774 Kč |
Česká republika |
2 % |
3 377 Kč |
1 % |
3 092 Kč |
Kypr |
2 % |
15 321 Kč |
2 % |
16 706 Kč |
Prodej dovolených podle typu stravy
Typ stravy |
Podíl na prodeji léto 2016 |
Průměrná cena na osobu 2016 |
Podíl na prodeji léto 2015 |
Průměrná cena na osobu 2015 |
All inclusive |
50 % |
15 609 Kč |
53 % |
16 201 Kč |
Polopenze |
24 % |
10 383 Kč |
22 % |
10 949 Kč |
Bez stravy |
18 % |
5 798 Kč |
18 % |
6 078 Kč |
Snídaně |
6 % |
10 268 Kč |
6 % |
10 981 Kč |
Plná penze |
1 % |
14 028 Kč |
2 % |
14 174 Kč |
Prodej dovolených podle typu dopravy
Typ dopravy |
Podíl na prodeji léto 2016 |
Průměrná cena na osobu 2016 |
Podíl na prodeji léto 2015 |
Průměrná cena na osobu 2015 |
Letecky |
65 % |
15 546 Kč |
68 % |
16 065 Kč |
Vlastní |
27 % |
5 711 Kč |
24 % |
5 761 Kč |
Autobus |
8 % |
7 499 Kč |
8 % |
7 408 Kč |
Prodej dovolených podle úrovně hotelu
Typ stravy |
Podíl na prodeji léto 2016 |
Průměrná cena na osobu 2016 |
Podíl na prodeji léto 2015 |
Průměrná cena na osobu 2015 |
Hotel 3* |
40 % |
11 661 Kč |
39,5 % |
12 368 Kč |
Hotel 4* |
29 % |
15 514 Kč |
28 % |
15 927 Kč |
Hotel 2* |
8 % |
9 401 Kč |
8 % |
9 482 Kč |
Hotel 5* |
7 % |
18 291 Kč |
8,5 % |
19 856 Kč |
Bez označení |
16 % |
6 591 Kč |
16 % |
6 896 Kč |
Zdroj: Statistiky Invia
Publikováno: 04.10.2016