Průměrný Čech na dovolené? Řecko a Egypt letecky na 8 dní, do čtyřhvězdy
Praha, 9. ledna 2018
Čechy nejvíce láká vyrazit na dovolenou do Řecka či do Egypta, jednu z těchto destinací si pro dovolenou vybralo vloni 38 % z nich. Podle loňských statistik cestovní agentury Invia si rádi připlatí za čtyřhvězdičkové hotely s all inclusive a za komfortní cestování letadlem. Nejčastěji odjíždí na 8 dní. Největším trhákem loňského roku byla sobota 7. července, kdy bylo na dovolené za hranicemi 43 000 českých Invia turistů. Cenovým rekordmanem se stala dovolená za 11 milionů korun.
Táhne Řecko a Egypt, v závěsu je Bulharsko
Egejské, Středozemní a Rudé moře si Češi vybírají pro dovolenou nejčastěji. „Na prvním místě v žebříčku nejoblíbenějších dovolenkových zemí se umístilo Řecko, kde strávilo dovolenou přes 21 procent Čechů se zakoupeným zájezdem. Nejčastěji to bylo na Krétě a na Rodosu. Následoval Egypt, kam zamířilo 17 procent turistů, konkrétně do středisek Marsha Alam a Hurghada,“ uvádí Andrea Řezníčková, tisková mluvčí cestovní agentury Invia, která je jedničkou v online prodeji zájezdů. „Klienti si volí tyto destinace z důvodu kvalitních služeb, dobře upravených pláží, průzračného moře a široké nabídky doplňkových zážitků. Dostupné jsou také ceny, průměrná cena zájezdu do Řecka vyšla vloni na 17 980 Kč za osobu a do Egypta na 17 243 Kč za jednoho cestujícího,“ doplňuje Řezníčková. V závěsu za zmíněnými destinacemi bylo Bulharsko, Turecko, Itálie a Tunisko.
Nejvíce se nakupuje v létě a v lednu
Dovolenková nákupní horečka byla vloni nejvyšší v červenci a v srpnu, kdy se prodala více než čtvrtina všech zájezdů z celkového počtu za celý rok. Podle Řezníčkové z agentury Invia je to dlouhodobý trend. Zájem o nákup výrazně narostl v lednu, kdy se prodalo téměř 12 % všech dovolených, což bylo oproti začátku roku 2017 dokonce o 50 % více. „Lednový nárůst předpokládáme i letos, důvodem jsou hlavně first minute zájezdy, tedy dovolené zakoupené i několik měsíců dopředu. Je to jeden z rýsujících se trendů, že si Češi chtějí naplánovat volno dostatečně dopředu a mít větší výběr,“ vysvětluje Řezníčková. Češi přitom dle jejích slov vyráží nejčastěji na 8 dní, takovou délku pobytu zvolilo vloni 63 % dovolenkářů.
Žádné paštiky a stany, nýbrž luxus
Doby stanových městeček, společných sprch a vlastního stravování jsou dávno zapomenuty. Čeští turisté preferují stravování all inclusive a komfort čtyřhvězdičkových hotelů. „Mezi Čechy jednoznačně vítězí v oblíbenosti čtyřhvězdičkové hotely. Na druhém místě jsou tříhvězdičkové. Co se týče stravy, nejčastější formou je all inclusive. Následuje polopenze a potom ultra all inclusive, což je vlastně neomezená konzumace pokrmů i alkoholu,“ komentuje trend Řezníčková s tím, že české cestování naprosto ovládla letecká doprava. Vlastní doprava, která je na pomyslné druhé příčce za leteckou, je totiž v počtu prodaných zájezdů pětinásobně nižší než ta letadlová.
Nejdražší zájezd za 11 milionů
Ve statistikách cestovní agentury Invia, která zprostředkovává zájezdy více než 300 cestovních kanceláří, se najdou i další nej. Nejvíce zákazníků, kteří zakoupili vloni zájezd, bylo v rozmezí věku 40 až 44 let. Nejčastěji jsou tím, kdo zájezd kupuje a vyřizuje, ženy. Rekordním dnem, kdy vycestoval nejvyšší počet turistů do zahraničí, byl 7. červenec. Nejdražší zájezd byl v hodnotě 11,1 milionu korun.
TOP přehled za rok 2018:
- Země: Řecko a Egypt
- Destinace: Hurghada a Marsa Alam
- Typ hotelu: čtyřhvězdičkový
- Stravování: all inclusive
- Doprava: letecká
- Nejfrekventovanější den: sobota 7. července
- Nakupující: ženy
- Nejdražší zájezd: za 11,1 milionu korun
Tabulka č. 1: Prodej zájezdů dle zemí – TOP 6
Země |
Podíl na prodeji zájezdů 2018 |
Průměrná cena za osobu v Kč |
Podíl cestujících do dané země v roce 2018 |
Řecko |
21,21 % |
17 980 |
20,10 % |
Egypt |
17,10 % |
17 243 |
15,07 % |
Bulharsko |
8,42 % |
16 400 |
8,98 % |
Turecko |
7,96 % |
21 390 |
7,97 % |
Itálie |
7,05 % |
10 853 |
7,45 % |
Tunisko |
6,83 % |
16 302 |
6,21 % |
Zdroj: cestovní agentura Invia
Tabulka č. 2: Nejpopulárnější destinace/oblasti – TOP 6
Destinace |
Podíl na prodeji zájezdů 2018 |
Podíl cestujících do dané destinace v roce 2018 |
Hurghada |
8,00 % |
7,22 % |
Marsa Alam |
7,24 % |
6,87 % |
Kréta |
6,22 % |
6,38 % |
Rodos |
4,61 % |
4,79 % |
Sunny Beach |
3,64 % |
3,93 % |
Alanya |
2,82 % |
3,06 % |
Zdroj: cestovní agentura Invia
Publikováno: 09.01.2019