Tisíce lidí pracujících v cestovním ruchu volají o pomoc

České cestovní agentury, kanceláře, ale také hotely či turistická střediska vyzývají předsedu vlády Andreje Babiše, aby je přizval k jednacímu stolu. Jejich cílem je zachránit práci tisícům lidí a oživit cestovní ruch v České republice. Otevřený dopis, který premiér dnes obdržel, iniciovala cestovní agentura Invia. Sama se již v mimořádné situaci způsobené šířením nemoci Covid-19 angažuje – propůjčila státu a Hlavnímu městu Praha svoje call centrum a přeškolila své zaměstnance, aby obsluhovali dvě infolinky pomáhající seniorům, handicapovaným či lidem v karanténě.

K otevřenému dopisu, který ve středu 1.4. obdržel předseda vlády Andrej Babiš, se připojila stovka dalších stejně zaměřených společností jako Čedok, Firo Tour či Pantour, hotelů, mezi nimiž nechybí karlovarský Grandhotel Pupp, a středisek jako Skiaréal Špindlerův Mlýn, dále systém Storyous, který využívá více než 3 000 restaurací, a rezervační systém Previo s napojením na 6 000 hotelů. Zástupci cestovního a volnočasového průmyslu žádají o přizvání k jednacímu stolu. Věří, že mohou pomoci s konkrétními projekty, aby zachránili práci tisícům lidí a oživili cestovní ruch u nás. 

Podnikatelé v dopise vyjadřují podporu vládním opatřením i pochopení pro jejich zavedení, zároveň ale upozorňují na negativní ekonomické a společenské dopady. „Vážený pane premiére, chtěli bychom Vás požádat o otevřené a přímé jednání s vládou za účelem nalezení konkrétních a efektivních opatření a pobídek cestovního ruchu, které zabrání masovému propouštění, bankrotu velké spousty podnikatelů a zároveň úpadku kultury českých občanů,” píše se v dopise adresovaném premiéru Andreji Babišovi, který podepsala stovka podnikatelů z oblasti cestovního ruchu.

 

„Z pohledu cestovního průmyslu a příbuzných oborů není na co čekat. Řada firem stojí před propouštěním tisíců lidí. Jsme proto připraveni aktivně se zapojit do přípravy záchranných plánů. Věříme, že znalost trhu a toho, kam a jak lidé cestují, může vládě pomoci přijít s efektivním plánem, jak zachránit podstatnou část pracovních míst,” říká Jaroslaw Czernek, předseda představenstva cestovní agentury Invia, která dopis iniciuje. „Situace není jednoduchá, ale věřím, že spolu s tolika odborníky na cestovní ruch, gastronomii a další obory jsme schopni přijít s funkčním plánem na obnovu sektoru, říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

 

Od zavedení preventivních opatření lidé zrušili tisíce zájezdů v hodnotě desítek milionů korun. „Každý den rušíme velké množství prodaných zájezdů. Uvědomujeme si však, že právě teď je víc než kdy jindy potřeba vystoupit ze zajetých kolejí, reagovat na aktuální situaci, hledat ta nejefektivnější řešení a pomáhat, dodává Czernek. Naráží tím na to, že Invia se již zapojila do řešení situace způsobené šířením nemoci Covid-19. Její callcentrum se stalo páteří krizových linek státu. Od první zprávy o chystané lince trvalo méně než 24 hodin, než Invia.cz poskytla Hlavnímu městu Praha své profesionální zákaznické centrum. Pro seniory a další potřebné zřídilo město linku 800 160 166. Na ní bleskově vyškolení operátoři od pátku 13. března poskytují volajícím rady ohledně dovážky potravin, léků a hygienických potřeb, ale také psychologickou pomoc. Kromě krizové linky pro seniory se zaměstnanci agentury Invia stali součástí Národní linky 1212, která funguje celostátně. Nově fungující call centrum tak nyní obsluhuje celkem 180 zaměstnanců Invie. Střídají se na směnách a z důvodu bezpečnosti většinou pracují z domova.

Publikováno: 01.04.2020