Deset let dovolenkování v datech: Se stoupající životní úrovni se nároky Čechů výrazně zvedly
Namačkaní v autobusu, s kufrem plným paštik a řízků v alobalu? Takto k moři či na hory už dávno nevyrážíme, ovšem i za posledních 10 let lze pozorovat výrazný vývoj našich preferencí, co se dovolené týče. Porovnali jsme cestování našich krajanů za poslední dekádu a jasně se v něm odráží zvyšující se životní úroveň v Česku.
Jestli se něco za uplynulých 10 let příliš nezměnilo, tak naše oblíbené destinace. Žebříček 10 nejpopulárnějších zemí klientů cestovní agentury Invia dlouhodobě vede Řecko, kam mířila přibližně čtvrtina zájezdů. Přičemž teprve loni tento podíl výrazněji klesl na 19 procent. Vzhledem k tomu, že na Jadran lidé často vyrážejí na vlastní pěst, do Chorvatska se prodávalo mezi 5 a 10 procenty zájezdových balíčků ročně. To Egypt stoupl z jednotek procent na pětinový podíl v loňském roce, zatímco Itálie postupně klesla z desetiny na loňská 3 procenta. Mezi stálice patří Turecko (11 procent v roce 2013 i loni), Bulharsko (7 procent tehdy i dnes) či Španělsko, s podílem 5 respektive 6 procent.
O to výraznější rozdíl oproti době před 10 lety lze pozorovat v kvalitě ubytování, které Češi vyhledávají. Zatímco v sezóně 2013 mířila bezmála polovina zájezdů do tříhvězdičkových hotelů, loni to byla pouze pětina, a novým standardem se staly hvězdičky čtyři. Za oněch 10 let se podíl této kategorie ubytování v rámci zájezdů s Invia téměř zdvojnásobil na loňských i předloňských 45 procent. Za stejné období výrazně narostl také podíl klientů, kteří se ubytovali v pěti hvězdičkách – z přibližně desetiny na současných 24 procent.
Češi se utrácet nebojí
Co se stravy týče, nemalá část českých dovolenkářů se před 10 lety stále spoléhala na nabídku místního supermarketu, či si poradila jiným způsobem. Podíl klientů, kteří si stravu zajišťují sami, ovšem od roku 2013 klesl na třetinu původní hodnoty, tedy na 5 procent. Oproti tomu výrazně narostl podíl těch, kdo volí all-inclusive (ze 49 na 62 procent), a zejména klientů s ultra all-inclusive, a to ze 2 na 10 procent.
V důsledku stoupající životní úrovně, zvyšující se obliby vzdálenějších destinací, a v neposlední řadě klesajících cen letenek roste také podíl cestování letadlem. V roce 2013 na dovolenou vyrazily letadlem necelé tři čtvrtiny klientů Invia (72 procent), dalších 17 procent autem a něco přes desetinu autobusem. To loni na dovolenou letělo 84 procent klientů, 14 procent jelo autem, a pouhá 2 procenta zvolila autobus.
„Ať v Alpách, ve Středomoří nebo kdekoliv jinde ve světě, Češi dnes platí za velmi vítané klienty, kteří navštěvují místní podniky, utrácí a podporují lokální ekonomiku. Poskytovatelé všemožných služeb na místě, i my jako cestovní agentura si zároveň všímáme zvyšujících se nároků českých turistů, co se kvality jídla, ubytování nebo třeba doprovodného programu týče. A to je dobře, pomáhá nám to neustále se zlepšovat a rozvíjet,“ vysvětluje mluvčí cestovní agentury Invia Jiřina Ekrt Jirušková.
Publikováno: 24.05.2023