Příručka Rady na cestu
Dovolená je radost, proto se nestresujte předem. Řešíte co všechno nezapomenout před odletem vyřídit a na co se připravit na letišti nebo jaké pojištění si před cestou zvolit? To a mnohem více se dozvíte v našem chytrém kapesním rádci s názvem Rady na cestu, který posíláme jak v elektronické podobě nebo si ho můžete vyzvednout v tištěné verzi u nás na pobočce nebo u našich frenčízových partnerů.
Rady na cestu
1. Před odjezdem/odletem
Pojištění
Před odjezdem důrazně doporučujeme zajistit si cestovní zdravotní a úrazové pojištění. Zcela nezbytné je sjednání pojištění úhrady léčebných výloh pro pobyt v zahraničí.
S obsahem pojistné smlouvy je nutné se seznámit. Cestovní pojištění si mužete pohodlně objednat přímo k zájezdu u agentury Invia.
Při sjednávání pojištění si dejte pozor, aby Vaše pojištení obsahovalo:
- pojištění léčebných výloh
- úrazové pojištení
- pojištění odpovědnosti za škodu
- pojištění zavazadel
- pojištění předčasného návratu
- pojištění asistenčních služeb
- pojištění zpoždění zavazadel
- pojištění zpoždění letu
- pojištění nevyužité dovolené
- pojištění právní asistence
- pojištění domácích asistenčních služeb
- pojištění storna cesty
Informace, se kterými státy má ČR sjednáno poskytování bezplatné zdravotní péče, je možno nalézt na www.mzcr.cz. Nicméně nedoporučujeme spoléhat jen na zákonné zdravotní pojištení, a to z těchto důvodů:
- český občan má nárok na náhradu nezbytné lékařské péče poskytnuté pouze ve státních zařízeních
- český občan nemá nárok na náhradu nákladu na převoz do ČR (při nemoci, úrazu ci úmrtí)
- český občan nemá nárok na jakoukoliv asistenční službu
- český občan hradí stejnou spoluúčast jako místní pojištěnci (za léky, zákroky, pobyt v nemocnici atd.)
- vynaložená spoluúčast na škodě ve většině případu vysoko přesáhne částku, kterou by klient zaplatil při uzavření pojistné smlouvy
Pokyny k cestě
- Detailní pokyny k cestě (nejsou-li zákazníkovi již známy z katalogu či uzavřené smlouvy) CK odesílá, jakmile je má k dispozici (obvykle cca 3–5 dní před začátkem zájezdu).
- Je-li termín začátku zájezdu v době kratší než 3 dny od závazné objednávky, budou pokyny zaslány obvykle obratem po zpracování smlouvy pracovníkem CK nebo Invia. Pracovníci Invia vždy kontaktují zákazníka, aby ověřili, zda pokyny k zájezdu obdržel a zda je vše v pořádku.
Cestovní doklady
- Ke vstupu do zemí schengenského prostoru stačí platný občanský průkaz.
- Do ostatních zemí je potřeba cestovní pas. Pro vstup do některých státu je nezbytné vlastnit pas se strojově čitelnými údaji a s nosičem dat s biometrickými údaji (lze i rychlopas). Před odjezdem na dovolenou zkontrolujte, zda máte doklady v pořádku a platné.
Důležité
Při cestách do některých zemí (např. do Egypta) je nutno vzít na vědomí, že imigrační úřady a letecké společnosti striktně kontrolují povinnost mít cestovní pas platný ještě minimálně 6 měsíců po plánovaném návratu z dovolené. V tomto případě tedy není možno cestovat na tzv. „rychlopasy“, tedy cestovní pasy vydávané ve zkrácené lhůtě 15 dnů s dobou platnosti 6 měsíců od vydání. Zákazník je povinen si aktuálnost těchto informací ověřit ještě před objednáním zájezdu u zastupitelského úřadu.
- Každé dítě musí mít svůj vlastní cestovní pas. Toto platí pro všechny děti, tj. i děti mladší 2 let.
- Vždy je nutné ověřit si podmínky vstupu do konkrétních státu. Např. do některých arabských či muslimských zemí nemusí být vpuštěna samostatně cestující žena.
Pro případ ztráty dokladu během dovolené Vám doporučujeme, abyste si ještě doma před odjezdem na dovolenou udělali kopii občanského průkazu nebo datové strany pasu. Vše uložte jinde, než máte své originální doklady. Naskenované kopie mužete mít i v e-mailové schránce. Toto opatření Vám může velmi urychlit a usnadnit případné pořizování náhradních dokumentů v zahraničí.
Důležité
Občanský průkaz slouží jako cestovní doklad pouze pro jeho držitele. Pokud tedy rodič cestuje pouze s občanským průkazem společně s dítětem, pak díte musí mít vždy vlastní cestovní pas nebo občanský prukaz, a to i v případe, že je dítě zapsáno v občanském průkazu rodiče.
Víza
Dále je potřeba předem zjistit, jestli do Vaší cílové země není potřeba vízum či jeho obdoba (např. do USA). V některých zemích lze pořídit vízum až po příletu přímo na letišti (např. v Egyptě, Dominikánské republice).
Aktuální informace o vízové povinnosti do konkrétních zemí najdete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR (www.mzv.cz).
Očkování, léky
Do některých (zvláště exotických) zemí jsou vyžadována nebo doporučována speciální očkování. Aplikaci bývá třeba provést i v několikatýdenním předstihu, případně ve více dávkách. Informace o konkrétních zemích a doporučení najdete např. na stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv (www.olecich.cz/modules/vaccine/travel.php).
Pro případ obvyklých zdravotních potíží přibalte také volně prodejné léky proti bolesti, na snížení teploty, při nevolnosti, průjmu apod. Dále také nezapomeňte na ochranné prostředky proti slunečnímu záření, balzámy po opalování, gely na štípnutí hmyzem, dezinfekci a náplasti. Neváhejte cestu konzultovat se svým lékařem.
Důležité
Nezapomeňte doma léky a zdravotní prostředky, které běžně užíváte.
Peníze
Doporučujeme mít s sebou peníze v několika podobách – nejrozumnější je kombinace dostatečných finančních prostředků na mezinárodně uznávaném typu platební karty (VISA, MasterCard) a finanční hotovosti v místní měne. Pokud se měna nedá koupit již v ČR, vyměňte si dostatečný počet EUR (pro cesty mimo Evropu doporučujeme vyměnit americký dolar), která poté vyměníte na místě. Banky si zpravidla účtují poplatky za výběr z bankomatu v zahraničí, informujte se tedy u Vaší banky předem, kolik Váš výběr bude stát, a přizpůsobte tomu množství hotovosti, které s sebou povezete. Při kalkulaci potřebných prostředků na jednotlivé dny pobytu, případné výlety a nákupy počítejte také s rezervou pro mimořádné události nebo na zdravotní ošetření, které pojištovna proplácí až zpětně.
Zavazadla
Každý zákazník má nárok na dopravu zavazadla včetně kabinového do maximální váhy, která je stanovena leteckou společností.
• Tuto informaci obdrží zákazník obvykle v pokynech před cestou.
• Při nadváze zavazadel je zpravidla účtován poplatek.
- Nadměrná zavazadla
• Každý cestující má právo vzít si na palubu letadla jedno příruční zavazadlo a také předměty pro osobní užití (jedná se např. o dámskou kabelku, brašnu na fotoaparát, kameru, přenosný počítač, kabát, šál nebo přikrývku).
• Do příručního zavazadla zabalte ty nejdůležitější a nejcennější věci (doklady, peníze, elektroniku apod.).
• Neexistuje žádný mezinárodní standard týkající se povolené velikosti a rozměru příručního zavazadla. Váhový limit pro příruční zavazadlo je obvykle 5 kg, o konkrétních podmínkách se informujte vždy u své letecké společnosti.
• Do kabiny letadla smíte vzít jen malé množství tekutin balených maximálně po 100 ml.
- Kabinové (příruční) zavazadlo
• Přepravovat lze také nadměrná zavazadla jako např. jízdní kolo, golfové vybavení, surfové prkno nebo potápečskou výstroj.
• Jejich přeprava musí být nahlášena již při rezervování zájezdu.
• Kočárky, dětské postýlky, sedačky pro děti a invalidní vozíky se přepravují zpravidla bezplatně.
• Podmínky přepravy a poplatky za nadměrná zavazadla se u každé společnosti liší, detailní informace najdete na internetových stránkách jednotlivých leteckých společností nebo u CK.
• Za tekutiny se považuje: voda, nápoje, sirupy a polévky, krémy, oleje, roztoky, spreje, parfémy, mascara, gely vlasové a sprchové, tlakové nádoby, holicí pěny a deodoranty, pasty, zubní pasty, směsi kapalných a pevných látek a další předměty podobné konzistence.
• Všechna balení obsahující tekutiny musí být umístěna v jednom průhledném a uzavíratelném plastovém sáčku o celkovém maximálním objemu 1 litr na osobu. Plastový sáček je vetšinou zdarma k získání na letišti.
• Kabinové zavazadlo nesmí podle mezinárodních předpisu z bezpečnostních důvodů obsahovat předměty, které lze klasifikovat jako nebezpečné (např. manikúrní nužky, nože, zápalky, spreje, parfémy apod.). Pokud budou v příručním zavazadle nalezeny nebezpečné předměty, mají pracovníci letištní správy právo na jejich zabavení a likvidaci.
• Upozorňujeme též na váhové limity zavazadel, např. maximální váha zavazadla na jednu osobu je obvykle 15 kg, cestují-li však dvě osoby s jedním zavazadlem, váha se nenásobí, ale je stanovena obvykle na 32 kg. Některé letecké společnosti mají určitá omezení jak na váhu, tak na počet zavazadel a další podmínky (sčítání váhy atd.). Sledujte prosím pečlivě instrukce k odletu zaslané Vám CK nebo Invia.
Přehled povolených předmětu pro zavazadla
Výrobek |
Zavazadlo k odbavení |
Příruční zavazadlo |
Osobní léky, dětské potraviny |
ano | ano |
Láhev s vodou, limonádou atd | ano | max 100 ml |
Tekutá mýdla, gely, šampóny, krémy, tělová mléka, zubní a jiné pasty |
ano | max 100 ml |
Tekuté potraviny, jogurty, pomázanky | ano | max 100 ml |
Elektronická zařízení, fotoaparáty | ano | ano |
Deštník | ano | ano |
Slunečník | ano | ne |
Benzinové zapalovače, barvy a další hořlaviny |
ne | ne |
Zbraně a třelivo, bodné a sečné zbraně, toxické a infekční materiály |
ne | ne |
Seznam, co si zabalit
- platný cestovní pas nebo OP (případně i řidičský průkaz, kartičku pojišťovny atp.)
- peníze, platební karta
- cestovní dokumenty – letenky, vouchery na ubytování
- cestovní pojištění
- léky, které musíte nutně užívat (přípravky na alergii, antikoncepce a jiné)
- léky proti žaludeční nevolnosti, proti bolesti, na snížení teploty
- přípravky na poštípání hmyzem
- ostatní léky (na nespavost, opary, bolesti kloubu, vitamíny a jiné)
- náplasti, dezinfekce, obvazový materiál
- mobilní telefon, fotoaparát, kamera
- nabíječka, náhradní baterie, kabely, pamětové karty
- redukce do zásuvky, adaptér – měnič napětí
- prostředky osobní hygieny (šampon, mýdlo, kartáček na zuby, zubní pasta)
- vlasová kosmetika, hřeben
- pleťový krém, opalovací krém, balzámy po opalování, balzám na rty
- deodorant, antiperspirant, parfém
- dámské hygienické potřeby
- kapesníky, vlhčené ubrousky, toaletní papír
- potřeby na holení
- zrcátko
- sluneční brýle, vhodná pokrývka hlavy
- ručník, osuška
- plavky, boty do vody
- cestovní manikúra
- univerzální kapesní nuž (odbavit!)
- cestovní šicí sada (odbavit!)
- repelent, elektrické odpuzovače hmyzu
- mapy, průvodce, slovník
- láhev na pití
- baterka
- otvírák na pivo, víno
- doplňky na pláž – plážová taška, lehátko, potápečský set (brýle, šnorchl, ploutve), nafukovací míč apod.
- věci pro zábavu a volný čas dle vlastního uvážení (časopisy, knížky, křížovky, hrací karty a jiné společenské hry, blok a propiska)
Tipy před cestou
- Oznamte cíl Vaší cesty a dejte na sebe kontakt svým přátelům, známým nebo lidem z Vašeho okolí, aby věděli, kde budete a jak Vás v případě potřeby zastihnout, případně využijte systému DROZD (https://drozd.mzv.cz).
- Informujte se u svého operátora, zda máte pro volání a posílání zpráv v zahraničí aktivovaný roaming.
- Informujte se také, jaký typ zásuvek se používá v cílové zemi. Doporučujeme pořídit si univerzální cestovní adaptér (lze koupit i na letišti).
- V některých hotelech (především vyšší kategorie, 4* až 5*) může být vyžadováno určité minimální oblečení, zejména během večeře. U můžu to vetšinou znamená povinnost nosit dlouhé kalhoty.
- Před cestou si do svého telefonu/e-mailu nafoťte své cestovní doklady. Urychlí to proces vyřizování nových v případě ztráty ci odcizení.
EVROPSKÝ TYP
Česká republika, Bulharsko, Egypt, Chorvatsko, Itálie, Maroko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Španelsko, Tunisko, Turecko
ANGLICKÝ TYP
Indonésie, Keňa, Kypr, Maledivy, Malta, Mauricius, Seychely, SAE, Srí Lanka
AMERICKÝ TYP
Dominikánská rep., Jamajka, Kuba, Mexiko, Thajsko, USA, Venezuela
2. Na letišti
Doprava na letiště
Na cestu na letište doporučujeme vyrazit s dostatečným časovým předstihem tak, abyste byli na letišti minimálně dvě hodiny před časem odletu. Existuje několik možností, jak se dopravit na letiště. Buď mužete zvolit vlastní dopravu, nebo využít veřejnou dopravu (autobus). Aktuální informace a možnosti veřejné dopravy najdete na internetových stránkách příslušného letiště. Pokud Vás někdo poveze na letiště, tak mějte na paměti, že na parkovišti u letište v Praze, v Brně i v Ostravě můžete bezplatně parkovat obvykle pouze 15 minut. Parkování nad tento limit je poté zpoplatněno dle ceníku, který naleznete na internetových stránkách jednotlivých letišť. V případě dopravy autem mužete využít parkoviště přímo na letišti, ceny se liší dle počtu dní a vybraného parkovište. Aktuální ceník naleznete na https://r.invia.cz/parking/. Pro parkování u Letiště Václava Havla Praha doporučujeme využít služeb hlídaného parkoviště www.parkia.cz s nonstop ostrahou, kde jsou ceny zpravidla nižší.
Slovníček:
Terminal – jedna z budov letiště, které mohou mít různá značení jako např. Terminal 1, Terminal 2, či Terminál A, Terminal South, Commuter Terminal apod.
Reservation confirmation – potvrzení rezervace
Flight ticket – letenka
Boarding pass (boarding ticket) – palubní lístek
Check-in – odbavení
Check-in desk – odbavovací přepážka
Checked baggage (luggage) – odbavené zavazadlo
Cabin baggage (carry-on baggage) – příruční zavazadlo Security check – bezpečnostní kontrola
Gate – odletová brána
Seat – sedadlo
Departure (time) – odlet (čas odletu)
Arrival (time) – přílet (čas příletu)
Baggage claim – vyzvednutí zavazadel
Na letišti
- První důležitou věcí je včasný příjezd na letiště. Doporučuje se dorazit na letiště dvě hodiny před plánovaným odletem.
- Poletíte-li z pražského Letiště Václava Havla, zjistěte si, z kterého terminálu odlétáte.
Terminál 1 – slouží letům mimo schengenský prostor (jedná se především o mezikontinentální lety např. do Severní Ameriky, Afriky, Asie, Egypta, Turecka)
Terminál 2 – využívá se pro lety v schengenském prostoru - Na příslušném terminálu si v odletové hale vyhledejte správnou přepážku, kde Vás odbaví. V orientaci Vám pomohou světelné informační obrazovky.
- U přepážky se prokážete cestovním dokladem (pas nebo OP) a případne i letenkou. Na pás odložíte svá zavazadla, která chcete odbavit. Pracovník je zváží a odbaví. Poté Vám vystaví palubní vstupenku, kde je vyznačen čas a místo nástupu do letadla a číslo Vašeho sedadla v letadle. Pracovník Vám na zadní stranu palubní vstupenky umístí i lístek od odbavených zavazadel, na který dávejte pozor, abyste jej neztratili. Některé nízkonákladové aerolinky místa v letadle nepřirazují, takže si cestující mohou místo sami vybrat až v letadle. Větší výběr tak mají ti, kteří do letadla nastoupí mezi prvními.
- Odbavení nestandardních ci nadrozměrných zavazadel, jako jsou například slunečníky, kočárky, vozíky, jízdní kola, lyže, surfová prkna, ale i krabice atd., je nutno domluvit s pracovníkem, který se o Vás stará na odbavovací přepážce.
- Po odbavení se odeberete k pasové a celní kontrole. Po našem vstupu do EU je tato procedura spíše formalitou. Ukážete svuj pas (případně občanský průkaz) a pak Vás vpustí do dalších prostor letiště. Nyní máte u sebe jen přírucní zavazadla a obvykle dost času do nástupu do letadla. Mužete se podívat do nějakého obchodu nebo zajít do restaurace.
- Bezpečnostní kontrola následuje buď přímo po pasové a celní kontrole, nebo až před vstupem do letadla. Po příchodu na stanovište bezpečnostní kontroly vyčkejte, až na Vás přijde řada. Respektujte vymezené koridory a pokyny bezpečnostních pracovníků, přispějete tím k plynulému průběhu bezpečnostní kontroly.
- Vyjměte ze zavazadla plastový sáček obsahující tekutiny a gely.
- Ze zavazadla vyjměte dále rozměrnější elektroniku (notebook apod.) a odložte ji do plastové misky
- Položte zavazadlo na pás rentgenového zařízení.
- Do plastové misky si odložte všechny kovové předměty, napr. mobilní telefon, klíče, cigarety, drobné mince, peněženku a hodinky.
- Do plastové misky odložte i svůj svrchní oděv (kabát, bundu, šálu, šátek, případne pásek).
- Vyčkejte instrukcí bezpečnostního pracovníka a po jeho pokynu projdete detekčním rámem. Prijměte klidně případné vyzvání k dodatečné kontrole, není namířena proti Vám osobně.
- Vaše zavazadlo a odložené věci budou podrobeny bezpečnostní kontrole. Muže se stát, že budete bezpečnostním pracovníkem vyzváni k otevření zavazadla, případně k předložení některého z kontrolovaných předmětu k následné prohlídce.
- Po ukončení bezpečnostní kontroly si nezapomeňte vzít zpět své zavazadlo a všechny odložené předměty.
- Ve stanovený čas, obvykle půl hodiny před odletem, se dostavte k nástupu do letadla. Místa nástupu jsou označena slovem Gate, písmenem a číslem.
- Před vstupem do letadla Vám letecký personál znovu zkontroluje cestovní doklady a Vy odevzdáte palubní vstupenku a s jejím ústrižkem mužete nastoupit do letadla. Zkontrolujte si také, že na zadní straně ústrižku letenky máte stále umísteň i lístek od odbavených zavazadel.
Omezení pro přepravu v letecké dopravě
Informace pro diabetiky
Od roku 2006 platí nová pravidla pro přepravu meřicích a aplikačních pomůcek pro diabetiky.
- Všechny kapaliny musí být v jednotlivých obalech, z nichž každý může mít maximální objem 100 ml. Tyto obaly musí být v jednom průhledném uzavíratelném plastovém sáčku s kapacitou ne větší než 1 litr.
- Pro přepravu inzulinu se doporučuje mít u sebe lékařské potvrzení o nemoci a nutnosti užívání léku a dalších léčebných pomůcek během letu. Na lékařské potvrzení také nezapomeňte, pokud používáte kontinuální monitor glykemie.
Cestování diabetiku v letadle je velmi specifické, doporučujeme cestu předem konzultovat s lékařem, který Vám sdělí vše potřebné k tomu, aby byl zajišten hladký průběh Vašeho letu.
Přeprava těhotných žen
Při letecké přepravě těhotných žen do konce 34. týdne těhotenství, které jsou bez zdravotních komplikací, není obvykle vyžadováno potvrzení ošetrujícího lékaře. Pokud má těhotná žena v době do konce 34. týdne těhotenství zdravotní problémy, je obvykle nutné předložit na předepsaném formuláři potvrzení ošetrujícího lékaře, že těhotná žena muže absolvovat leteckou dopravu.
Těhotné ženy po 34. týdnu (u vícečetného těhotenství po 28. týdnu) těhotenství nejsou dopravcem k přeprave vůbec akceptovány.
Více informací najdete v přepravních podmínkách jednotlivých dopravců, které se mohou od sebe lišit a které Vám rádi zprostředkujeme.
Přeprava osob se zdravotním postižením
Asistencní služba pro cestující se zdravotním postižením či s omezenou schopností pohybu a orientace, osoby s tělesným i jiným postižením na letišti je zdarma, ale je potřeba ji objednat předem. Kompletní informace najdete na stránkách leteckého přepravce.
Důležité
Důrazně upozorňujeme, že je zodpovedností každého zákazníka ověřit si podmínky letecké přepravy u letecké společnosti, chce-li cestovat se zdravotním omezením, neboť každý letecký přepravce muže mít podmínky přepravy těhotných žen, osob se zdravotním postižením, aj. odlišné.
Omezení lodní dopravy
V případě zájezdu lodní dopravou, pronájmu lodí či zaoceánských lodních plaveb nemohou být na palubu lodi přijaty zákaznice, které budou v předpokládaný den odjezdu/ odplutí ve 24. nebo vyšším týdnu těhotenství, protože lodě nejsou vybaveny pro asistenci během těhotenství nebo porodu. V případe dovolené na lodi, či zahrnující v sobě pobyt na lodi, nebudou dále přijaty děti, které nedosáhnou minimálně 6 měsíců věku do 1. dne plavby. Minimální věk pro plavby delší než 15 dnů (Afrika, Dálný východ, Indický oceán a unikátní plavby) je 12 měsíců věku.
Doporučujeme zákazníkům informovat se o omezeních, která se mohou účastníků týkat. Více informací najdete v přepravních podmínkách jednotlivých dopravců, které se mohou od sebe částečně lišit a které Vám rádi zprostředkujeme.
Přeprava zvířat
Zvířata do maximální váhy 5 kg lze přepravovat na palubě letadla za zvláštních podmínek. Ostatní zvířata je možno přepravovat v klimatizovaném zavazadlovém prostoru v dolní části letadla ve zvláštních kontejnerech určených k tomuto účelu. Přeprava všech zvířat musí být ohlášena již při rezervaci, je za zvláštní příplatek a je vždy na povolení letecké společnosti. Podrobnější informace viz podmínky jednotlivých přepravců, které Vám rádi zprostředkujeme.3. Na palubě letadla
Občerstvení
U některých leteckých společností je v rámci ceny letenky zajištěno občerstvení během letu zdarma, oproti tomu u jiných leteckých společností muže být veškeré občerstvení za poplatek.
Podoba občerstvení se muže u jednotlivých společností lišit, v rámci občerstvení nemusí být vždy zajišteno teplé jídlo, muže se jednat např. o občerstvení formou bagety apod.
Nákup
Přímo na palubě letadla si také mužete zakoupit různé produkty, které jsou zpravidla osvobozeny od cla. Veškeré podrobnosti o nákupu Vám sdělí palubní personál.- Po příletu Vás na letišti čeká nejprve kontrola cestovních dokladů. Pokud cestujete pouze v rámci schengenského prostoru, tak Vám tato procedura odpadá.
- Poté si vyzvednete své zavazadlo a mužete odejít do příletové haly. Pokud jsou součástí zájezdu i služby delegáta, tak na Vás v příletové hale bude čekat delegát CK, který Vás nasměruje dále.
- Následuje transfer z letište do hotelu. Doba cesty závisí na vzdálenosti Vaší cílové destinace od místa letiště. Transfer je obvykle zajišten formou autobusové přepravy a cestou zastavuje ve více hotelech. Řidič autobusu na každé zastávce hlásí název příslušného hotelu, dejte tedy pozor na to, abyste vystoupili na správném místě.
V případě, že zjistíte, že Vaše zavazadlo bylo v průběhu prepravy poškozeno, či se dokonce ztratilo, neváhejte ihned na letišti kontaktovat přepážku letecké společnosti, případně prepážku reklamace zavazadel. Na přepážce nahlásíte osobní údaje, číslo letu atd. a oznámíte poškození/ztrátu zavazadel. Dále postupujte dle instrukcí pracovníka prepážky. - Po příjezdu na hotel se nejprve na základě dokladu a ubytovacích voucheru přihlásíte na recepci, kde Vám sdělí, v kolik hodin bude připraven Váš pokoj.
Pokoje na hotelu jsou podle mezinárodních zvyklostí připravené v den příletu zpravidla nejdříve po 14. hodine. V den odletu je nutné pokoje opustit vetšinou mezi 10. až 12. hodinou. Časný příjezd ci pozdní odjezd neopravnují k delšímu používání pokoje.
V některých případech CK, resp. ubytovací zařízení, nabízejí možnost zakoupení služby dřívějšího ubytování, tzn. „early check-in“, a pozdějšího opuštení pokoje, tzv. „late check-out“. Dle kapacity ubytovacího zařízení nemusí být tyto služby umožněny či mohou být realizovány formou zvláštní místnosti, jiného pokoje, menšího pokoje, jednoho pokoje pro více osob atp. Veškeré podrobnosti Vám sdělí na hotelové recepci nebo Váš delegát.
Důležité
K reklamaci poškození/ztracení zavazadla budete potřebovat ústrížek od Vašich zavazadel, který jste obdrželi během odbavení na odletovém letišti.
4. V destinaci
- Po příletu Vás na letišti čeká nejprve kontrola cestovních dokladů. Pokud cestujete pouze v rámci schengenského prostoru, tak Vám tato procedura odpadá.
- Poté si vyzvednete své zavazadlo a můžete odejít do příletové haly. Pokud jsou součástí zájezdu i služby delegáta, tak na Vás v příletové hale bude čekat delegát CK, který Vás nasměruje dále.
V případě, že zjistíte, že Vaše zavazadlo bylo v průběhu přepravy poškozeno, či se dokonce ztratilo, neváhejte ihned na letišti kontaktovat přepážku letecké společnosti, případně přepážku reklamace zavazadel. Na přepážce nahlásíte osobní údaje, číslo letu atd. a oznámíte poškození/ztrátu zavazadel. Dále postupujte dle instrukcí pracovníka přepážky.
K reklamaci poškození/ztracení zavazadla budete potřebovat ústrižek od Vašich zavazadel, který jste obdrželi během odbavení na odletovém letišti. - Následuje transfer z letište do hotelu. Doba cesty závisí na vzdálenosti Vaší cílové destinace od místa letiště. Transfer je obvykle zajišten formou autobusové přepravy a cestou zastavuje ve více hotelech. Řidic autobusu na každé zastávce hlásí název příslušného hotelu, dejte tedy pozor na to, abyste vystoupili na správném místě.
- Po příjezdu na hotel se nejprve na základě dokladu a ubytovacích voucheru přihlásíte na recepci, kde Vám sdělí, v kolik hodin bude připraven Váš pokoj.
Pokoje na hotelu jsou podle mezinárodních zvyklostí připravené v den příletu zpravidla nejdříve po 14. hodině. V den odletu je nutné pokoje opustit vetšinou mezi 10. až 12. hodinou. Časný příjezd či pozdní odjezd neopravňují k delšímu používání pokoje.
V některých případech CK, resp. ubytovací zařízení, nabízejí možnost zakoupení služby dřívejšího ubytování, tzn. „early check-in“, a pozdějšího opuštení pokoje, tzv. „late check-out“. Dle kapacity ubytovacího zařízení nemusí být tyto služby umožněny či mohou být realizovány formou zvláštní místnosti, jiného pokoje, menšího pokoje, jednoho pokoje pro více osob atp. Veškeré podrobnosti Vám sdělí na hotelové recepci nebo Váš delegát.
Ubytování
Typy ubytování mají obvykle tento význam:- Hotel – pokoje obvykle bez možnosti vaření
- Hotelové apartmá – pokoj tvořený obvykle nejméně dvěma místnostmi, oddělenými zcela či např. jen přepážkou bez dveří
- Pavilony, depandance a penziony – hotelová úroveň
- Studio – ubytovací jednotka s možností vaření v jedné z místností
- Apartmán – ubytovací jednotka obvykle s možností vaření tvořená obvykle nejméně dvěma místnostmi
- Bungalovy a chaty – méně podlažní ubytovací jednotky, s i bez možnosti vaření
- Karavan – mobilní ubytovací jednotka obvykle s možností vaření a zaparkovaná obvykle v kempu
- Ubytování v soukromí – jednotlivé hostinské pokoje obvykle bez možnosti vaření v domech (bytech) fyzických osob
Kategorizace ubytovacího zařízení
Oficiální hotelová kategorizace nemusí být totožná s kategorizací hotelu na místě a v některých destinacích se muže lišit od evropského standardů. I v komfortních hotelech mohou být některé pokoje jednodušeji zařízeny – vybavení vždy odpovídá popisu v katalogu. Velikost a poloha pokoju (i stejné kategorie) nejsou vždy stejné. Při ubytování ve studiích nebo apartmánech není během pobytu vetšinou zajištován úklid.Počet hvězdiček obvykle odpovídá tomuto popisu:
* velmi jednoduché objekty vhodné pro nenáročné hosty s minimálním komfortem
** objekty turistické třídy s úcelným vybavením a jednoduchým rozsahem stravování
*** bežný turistický standard ubytovacích a stravovacích služeb
**** kvalitní ubytování s nadprůměrným vybavením a službami
***** luxusní hotely pro náročné hosty s nadstandardním vybavením a službami
*****+ vyšší kvalita základního stupně
V případech změny Vámi objednaného ubytovacího zařízení, ke kterým může výjimečně dojít (např. z důvodu překročení kapacity ubytovacího zařízení atp.), budete ubytováni v ubytovacím zařízení stejné nebo vyšší kategorie. Služby náhradního hotelu nemusí být vždy stejné, musí dojít k zachování rozsahu zaplacené stravovací služby.
Stravování
Typy stravy:- (kontinentální) snídaně – většinou opakující se nabídka: káva nebo čaj, chléb nebo pečivo, máslo, džem
- kontinentální snídaně zesílená (rozšířená) – má rozsah kontinentální snídaně rozšířený obvykle o plátek sýra nebo salámu, popř. vejce
- bufetový zpusob stravování – samoobslužný systém stravování s nabídkou studené a teplé kuchyně
- švédské stoly – samoobslužný systém stravování s nabídkou pouze studené kuchyně; někdy je chybně bufetem (= teplé občerstvení) oznacováno též stravování typu „švédské stoly“
- polopenze – snídaně (u snídaně nápoje obvykle v ceně) a večeře (nápoje obvykle za poplatek)
- plná penze – snídaně (u snídaně nápoje obvykle v cene), oběd a večeře (nápoje obvykle za poplatek)
- all inclusive – celodenní stravování (tj. plná penze, někdy i další občerstvení) včetne nápojů je zahrnuto v ceně. Konkrétní rozsah stravování se řídí pravidly, která stanoví hotel. Je třeba počítat s tím, že čerpání stravovacích služeb probíhá ve stravovacích časech stanovených hotelem, nikoliv nepřetržite. Začátek a konec čerpání služeb all inclusive se řídí časem nastěhování do pokojů a jejich uvolněním, stejne tak otvírací a provozní dobou jednotlivých restaurací a barů v hotelu apod. a je zcela v kompetenci ubytovacího zařízení. Rozsah čerpání sluzkontrožeb v první a poslední den muže být částecne z tohoto duvodu omezen. V případě stravování formou all inclusive je z organizacních důvodu ve vetšině hotelu nutné nosit nepřetržitě plastikový náramek, prokazovat se číslem pokoje, klíčem atp.
- ultra all inclusive – zpravidla zahrnuje kromě služeb all inclusive i využití sportovních aktivit či jiných služeb v rámci hotelu zdarma (např. tenis, masáže, wellness atp.). V rámci all inclusive či ultra all inclusive stravování mohou být vybrané nápoje (obvykle dražší, zahraniční) zpoplatněny. Stejně tak konzumace ve vybraných restauracích v ubytovacím zařízení (obvykle označeny jako à-la-carte) bývá vetšinou zpoplatněna a nemusí být součástí zaplacených služeb.
Fakultativní výlety
V rámci dovolené mužete využít širokou nabídku fakultativních výletu. Každá CK má v hotelu svoji knihu s kompletní nabídkou výletu. Další podrobnosti Vám sdělí delegát CK na informacní schůzce. Upozorňujeme na určitá omezení návštev historických, náboženských a jiných pamětihodností ve dnech státních a náboženských svátku nebo oslav v místě pobytu, případně na další omezení dle podmínek pro vstup do jednotlivých památek, zemí (min. akceptovaného oblečení, apod.).Zapůjčení auta
Zapůjčení auta mužete zařídit buď až v míste pobytu, nebo zajistit on-line před odjezdem na dovolenou na stránce https://autopujcovna.invia.cz/. Díky on-line rezervaci auta na Invia.cz získáte výhodnější ceny a podmínky pojištění, než jaké Vám nabídnou na přepážkách autopůjčoven. V případě zapůjčení auta až v míste pobytu Vám konkrétní podmínky zapůjčení a aktuální ceník sdělí delegát CK nebo zaměstnanci na hotelové recepci. K pronajmutí vozidla v zahraničí budete potřebovat oprávnení k řízení vozidla – mimo území EU je to mezinárodní řidičský průkaz. Doplňkové služby jako např. zapůjčení dětské sedačky ci navigace nebo vrácení vozidla v jiném městě jsou zpravidla za příplatek. V některých zemích se také připlácí za nižší věk řidiče, než stanovuje předepsaná hranice. Před převzetím spolu s pracovníkem půjčovny zkontrolujte stav vozu a nahlaste případné vady. Automobil je vetšinou třeba vrátit se stejným obsahem nádrže jako pri zapůjčení. Ověřte si, že součástí ceny půjčovného je i pojištění (napr. havarijní).Místní pravidla a zvyklosti
Je třeba si uvědomit, že v každé zemi platí jiná pravidla a zvyklosti. Čím exotictější země, tím je treba být opatrnejší. Pro klidný průběh dovolené je třeba dodržovat místní zvyklosti, které se týkají především vhodného oblečení, respektování náboženských zvyklostí, nebo vyvarování se různých tabu.
Lokální potraviny a nápoje
Zejména v exotických zemích doporučujeme věnovat pozornost tomu, kde jíte a co pijete. Buďte opatrní u jídel z pouličních stánku, raději nepijte vodu z kohoutku a vyhýbejte se i ledu v nápojích. Všímejte si, zda zakoupené potraviny a nápoje nemají poškozený obal.
Nákup suvenýrů
Při nákupu suvenýrů je nutné dávat pozor, protože dovoz zboží do ČR s sebou nese určitá omezení daná zákonem. Zejména se vyvarujte dovozu „suvenýrů“, které podléhají úmluve CITES o ohrožených druzích živočichů a rostlin (korály, některé druhy kaviáru, lastur, schránek mořských živočichů, výrobky z kůží, některá živá zvířata a rostliny). Podrobnější informace jsou k dispozici na www.cizp.cz. Pokud se chcete vyvarovat placení cla, musíte dodržet určitá pravidla. Od cla, DPH a spotřební daně se osvobozuje zboží, jehož celková hodnota nepřesahuje v případě cestujících v letecké dopravě částku 430 EUR na osobu. Při dovozu zboží se cestujícím mladším 15 let částka snižuje na 200 EUR na osobu.Pozor dejte také v případe nákupu alkoholu, tabáku, doutníku a cigaret, protože jsou zákonem dané množstevní limity pro dovoz do ČR tohoto zboží. Fyzické osoby, které dováží níže uvedené vybrané výrobky pro osobní spotřebu ze zemí mimo EU, budou propušteny s osvobozením od cla, spotřební daně a daně z přidané hodnoty v tomto množství:
a) 200 ks cigaret, nebo
b) 100 ks doutníčku do 3 gramu, nebo
c) 50 ks doutníku, nebo
d) 250 g tabáku ke kouření
Alkohol, alkoholické nápoje:
a) 1 litr alkoholického nápoje, jehož skutečný obsah lihu přesahuje 22 % objemových, nebo nedenaturovaného alkoholu s obsahem lihu nejméně 80 % objemových jednotek, nebo
b) 2 litry alkoholických nápoju o obsahu alkoholu nejvýše 22 % objemových jednotek, nebo
c) 4 litry tichého vína a 16 litru piva.
Každé uvedené množství představuje 100 % celkového povoleného množství – tzn. nelze povolit současne vše, ale priměřenou kombinaci uvedených výrobku. Osvobození u tabákových a alkoholických nápoju se neposkytuje osobám mladším 18 let. U nadlimitního dovozu alkoholických nápoju přistupují pracovníci celního úřadu k doměření cla, spotřební daně a DPH.
5. Odjezd z dovolené
Informace o zpátečním letu a zejména času přistavení a odjezdu transferu na letište jsou zpravidla poslední den před koncem dovolené vyvěšeny u hotelové recepce či uvedeny v informační knize. Před opuštením pokoje pečlivě zkontrolujte, zda jste nikde nic nezapomněli. Klíč od pokoje odevzdejte na recepci a na transfer buďte připraveni s dostatečným předstihem.
Na co nezapomenout při odjezdu z hotelu:
- vyzvednout si všechny osobní dokumenty na recepci
(pas, OP)
- vyprázdnit hotelový/pokojový trezor
- vyrovnat účty za konzumaci nápoju, parkovné atp.
- nechat si vrátit kauce (např. za ručníky)
- vrátit klíče a náramky
- včas se informovat o check-outu, transferu, odjezdu
6. Dovolená autobusem
Pokyny a ubytovací poukazy
Pokyny jsou zasílány obvykle na e-mailovou adresu, případně poštou na korespondenční adresu zákazníka. Ubytovací poukazy, případně další doklady jsou vydávány zástupcem CK obvykle před odjezdem u autobusu. I při cestě do zemí Evropské unie je zákazník povinen si předem ověřit u CK trasu, přes které státy se projíždí, a zjistit si, zda nebude pro průjezd těmito státy vyžadován například cestovní pas. Vstup na občanský průkaz je možný pouze v rámci shengenského prostoru.
Doprava do místa svozu
Dopravu do nejbližšího svozového místa si musí zákazník zajistit individuálně. U zájezdů autobusem je třeba počítat se skutečností, že odjezd bývá již o jeden kalendářní den dříve, než je uvedený den pobytu v destinaci. Stejně tak den návratu z dovolené bývá o jeden kalendářní den později, než je uvedený poslední den pobytu v destinaci. Doprava autokarem, tzn. autobusem, muže být uskutečněna (zejména při menším počtu účastníků) i minibusem nebo podobným dopravním prostředkem.
7. Dovolená autem
Příprava automobilu před cestou
- zkontrolujte technický stav vozidla, provozní kapaliny a úplnost povinné výbavy
- zkontrolujte také vzorek a nahuštění pneumatik
- doporučujeme pořídit předepsané náležitosti povinné výbavy konkrétních státu, kterými budete projíždět
- nezapomeňte na doklady potřebné k řízení motorového vozidla, do zemí mimo EU i mezinárodní řidicský průkaz
- doporučujeme v předstihu opatřit dálniční známku příslušných státu, kterými budete projíždět
- ověře si platnost pojištení Vašeho vozidla i pro cesty do zahraničí
8. Kontakty
Před odjezdem na dovolenou doporučujeme uzavřít pojištění nesnází s autem, které Vám poskytne ochranu při neočekávaných komplikacích s Vaším vozem během cest po Evropě. Více informací naleznete na https://r.invia.cz/asistence/. Před odjezdem si také prostudujte Všeobecné obchodní podmínky pořadatele zájezdu i Všeobecné obchodní podmínky Invia.cz, které naleznete na https://r.invia.cz/vop/. Dále také doporučujeme přečíst Informace před nákupem, které naleznete na https://r.invia.cz/info/. Veškeré informace a odkazy naleznete na www.invia.cz/radynacestu.